האמנות הדקורטיבית והשימושית
תחילתה של האמנות הדקורטיבית והשימושית בארמניה, כמו בכל מדינה אחרת, הונחה על ידי מגוון של מלאכות עממיות שהתפתחו בעת
העתיקה והשיגו ביצועים אמנותיים גבוהים.הכל התחיל בקדרות, תכשיטנות, אריגת שטיחים, ייצור תחרה ועוד ועוד
קדרות
כלי החרס העתיקים ביותר שהתגלו בשטח ארמניה מתוארכים לאלף השישי לפני הספירה (עידן "כלי החרס הניאוליתיים"), כאשר כבר היו ידועים ירי וקישוט מחוספס. מהמחצית הראשונה של האלף השלישי לפנה"ס מופיעה קרמיקה צבעונית, מאמצע תקופת הברונזה - מעוצבת בשחור. קרמיקה המיוצרת על גלגל של קדר נמצאת מאמצע האלף השני לפני הספירה
התפתחות כלי החרס צמחה במידה רבה בזכות זמינות חומרי הגלם – חימר איכותי – , שעל פי המקורות, מיוצא בזמנים ההם מארמניה גם ליוון, וגם למדינות המזרח הקרוב והמזרח התיכון. אז, כבר מלפני האלף הראשון שלפני הספירה, סוג מיוחד של חימר אדום יוצא מארמניה, ומכונה “חימר ארמני” , ששימש ברפואה היוונית. סוג החימר שהערבים והפרסים כינו אותו זכהלהערכה רבה.מאגרי חימר אדום, לבן ושחור נמצאו במקומות רבים בארמניה. הנפוץ ביותר היה חימר אדום (“אדמה אדומה” או “אדמה חזקה”). ידועים מאגרי חימר ורוד באיזור בירת ארמניה של ימי הביניים- דבין, חימר שחור (“אדמה שחורה”, “אדמה מדושנת”) נמצא גם באפראן ,במרגלות הר אראגאטס, בעמק אררט, שיראק, סיוניק, חימר לבן – בלורי, בתבוש
נפחות
לנפחות כמלאכה במקור היה אופי אוניברסלי והיה קשור לייצור מתכת. אין זה מקרי שבקרב מספר עמים, כולל ארמנים, קיימות הגדרות כמו "נפח נחושת", "נפח כסף", "נפח ברזל", מה שמעיד על כך שבתקופה המוקדמת אוחדו נפחות ועיבוד מתכת. נפחות כמלאכה נוצרה בתקופת עיבוד הברזל. ארמניה, בהיותה אחד המרכזים המוקדמים שלה, סיפקה למסופוטמיה ולמזרח התיכון חומרי גלם ומוצרים מוגמרים. נתונים על עיבוד ברזל מכרה מתוארכים לאלף השני לפני הספירה. על השימוש הנרחב בברזל כבר באלף הראשון לפני הספירה. ממצאים ארכיאולוגיים רבים בשטח ארמניה מעידים. עיבוד הברזל הגיע לרמה גבוהה מאוד בתקופת התצורות המדינות הראשונות, האגודות המדינות הארמניות המוקדמות ובתקופת ממלכת ואן, כפי שמעידים המוצרים האיכותיים העשויים מברזל. על פי מקורות היסטוריים, בתקופות שלאחר מכן, עיבוד מתכות, במיוחד נפחיות, היה אחד מסוגי המלאכה המפותחים ביותר והיה בעל חשיבות רבה לא רק בארמניה, אלא גם בחו"ל. ארמניה הייתה אחת מאותן מדינות שייצאו מוצרי ברזל מוגמרים.
ארמניה, שהייתה אחד המרכזים המוקדמים שלה, סיפקה למסופוטמיה ולמזרח התיכון חומרי גלם ומוצרים סופיים. הנתונים על עיבוד עפרות ברזל הם עוד באלף השני שלפני הספירה . על השימוש הנרחב בברזל כבר באלף הראשון שלפני הספירה מעידים ממצאים ארכיאולוגיים רבים בשטחה של ארמניה. עיבוד הברזל הגיע לרמה גבוהה מאוד.בתקופת תצורות המדינה הראשונות, איגודי מדינת ארמניה המוקדמים ובמהלך ממלכת ואן, כפי שמעידים המוצרים האיכותיים העשויים מברזל. על פי מקורות היסטוריים, בתקופות שלאחר מכן, עבודות מתכת, במיוחד נפחות, היו אחד מסוגי המלאכה המפותחים ביותר והייתה להם חשיבות רבה לא רק בארמניה, אלא גם במחוץ למדינה. ארמניה הייתה אחת מאותן המדינות שייצאו מוצרי ברזל מוכנים
ייצור כלי לחימה
ייצור כלי הנשק הוא אחד הענפים העתיקים ביותר של מלאכת יד מסורתית בקרב הארמנים. לפני השאר, לאחר שנפרדה מהנפחות, זה היה במקור מלאכה ייחודית עירונית גרידא, ועם הזמן רכשה סגנון מיוחד ובימי הביניים חולקה לתת-קבוצות מיוחדות מאוד. מנקודת מבט של טכנולוגיה ומאפיינים ומיומנויות טכנולוגיות, כמו גם הכלים והמכשירים שבהם נעשה שימוש, היו לייצור נשק קשרים רבים עם ענפים שונים של עיבוד מתכת (במיוחד עם נפחות) ופעילויות נלוות. במקביל, המחזור הטכנולוגי של עיבוד ברזל והשגת פלדה בעלת חוזק גבוה הובא לשלמות על ידי כלי נשק ארמנים. בעלי מלאכה בולטים שמרו בקדושה על סוד השגת “פלדת דמשק” והמגוון המקומי שלה, המכונה “זר דמשק”. כמעט בכל מרכזי המלאכה שבהם פותחו ארגוני הגילדות, הן בימי הביניים והן בעידן החדש, היו שורות מיוחדות של בתי מלאכה לנשק שהיו צמודים למזיזים
מבחינת הטכנולוגיה והמיומנויות הטכנולוגיות, כמו גם הכלים והמכשירים ששימשו, לעסקי הנשק -היה שיתוף פעולה עם ענפי עיבוד מתכת שונים (במיוחד נפחות) . עם זאת, תהליך הטכנולוגי של עיבוד ברזל וייצור פלדה -הישתדרגו והיגיעו לשיאם על ידי נשקיות ארמניים . בעלי מלאכה המובילים תהליך הייצור- שמרו בקודש את סוד השגת “פלדת דמשק” ואת הסוג המקומי שלה, המכונה “זר דמשק”. כמעט בכל מרכזי היצירה, בהם פותחו ארגוני גילדות, גם בימי הביניים וגם בעידן החדש, היו שורות מיוחדות של סדנאות נשק, שהיו צמודות לנפחיות. עיטור בית המלאכה לנשק, אביזרים וכלי העבודה היו זהים לאלה של הנפחיות. לאור השימוש הרחב יותר בעבודות מתכת קרה, היו גם מחרטות ומנעולנים ומתקנים המשמשים לעבודות הנ”ל
ביגוד ארמני מסורתי
בגדים עממיים ארמניים, שעברו דרך התפתחותית בת מאות שנים, התייצבו סופית בתחילת המאה ה-19. חומר חלקי על לבוש ארמני עתיק ניתן למצוא בחפצים ארכיאולוגיים, יצירות של היסטוריוגרפים ארמנים, מיניאטורות מימי הביניים, אנדרטאות אדריכליות ומצבות ומקורות אחרים.מגוון הקבוצות האתנוגרפיות של הארמנים בא לידי ביטוי בבגדים עממיים. באופן כללי, מבחינת חיתוך, צללית כללית, צבעים, שיטות וטכניקות קישוט, ניתן לאתר שני סוגי ביגוד עיקריים – מזרח ארמני ומערב ארמני
מידע כללי על לבוש ארמני עתיק כלול בחפצים ארכיאולוגיים, ביצירות של היסטוריוגרפים ארמנים, במיניאטורות מימי הביניים, באנדרטאות אדריכליות, אתרי קבורה ובמקורות אחרים.המגוון של קבוצות אתנוגרפיות ארמניות בא לידי ביטוי בבגדים עממיים. באופן כללי, על פי הגזרה, הצללית הכללית, ערכת הצבעים, השיטות והטכניקות של קישוט, ניתן לאתר שני מתחמים עיקריים – מזרח ארמני וארמני מערבי
שטיחים ארמניים
אריגת שטיחים לממצאים ארכיאולוגיים חשיבות רבה בחיפוש אחר תשובה לשאלת מקור אריגת השטיחים בארמניה. כתוצאה מחפירות של יישובים בצפון-מזרח ארמניה, התגלו כלי אורגים ודגם של נול אריגת שטיחים פרימיטיבי המתוארך לאלף ה-4-3 לפני הספירה. שרידי ערימות ושטיחים נטולי מוך נמצאו בקבורת ארטיק (מאות 9-7 לפנה”ס), בקרמיר טשטוש (המאה השביעית לפנה”ס), וכן בבירת ימי הביניים של ארמניה – אני.דוגמאות נדירות של שטיחים ושבריהם ששרדו עד היום אינן נותנות תמונה מלאה של המראה הטכני-טכנולוגי והקומפוזיציוני-אמנותי של שטיחים, אולם עדויות עקיפות יקרות ערך הראויות לתשומת לב מאפשרות לנו לשפוט אותם, כמו גם ארמנית. אריגת שטיחים מתקופות קודמות. בהיבט זה, מה שנקרא שטיח פאזיריק, שהתגלה בתל הקבורה פאזיריק בגורני אלטאי בשנת 1949, הוא ייחודי. שטיח זה, בעיצובו הנוי והקומפוזיציוני, שונה מממצאים דומים אחרים מאתרי הקבורה באלטאי ואינו קשור בשום אופן למסורת עמי האלטאי. מרכיבי הקומפוזיציה וסגנון העיצוב של שטיח זה זהים לאמנות הבבלית-אשורית. מספר חוקרים מציינים את זהות הקומפוזיציה והעיצוב הנוי של שטיח זה עם המסורות של העולם התרבותי האורארטי והארמני הקדום. ראויים לציון במיוחד קווי הדמיון במונחים טכניים וטכנולוגיים, כמו, למשל, קשרים כפולים הגלומים בשטיחים ארמניים. בנוסף, על פי מסקנת מומחי ההרמיטאז’, החוטים האדומים צבועים בתולעים מסוג קוצ’יניל אררט – וורדן קרמיר.
דוגמאות נדירות של שטיחים ושבריהם ששרדו עד היום אינן נותנות תמונה מלאה של המראה הטכני-טכנולוגי והקומפוזיציוני-אמנותי של שטיחים, אולם עדויות עקיפות יקרות ערך הראויות לתשומת לב מאפשרות לנו לשפוט אותם, כמו גם ארמנית. אריגת שטיחים מתקופות קודמות. בהיבט זה, מה שנקרא שטיח פזיריק, שהתגלה בתל הקבורה פזיריק בגורני אלטאי בשנת 1949, הוא ייחודי. שטיח זה, בעיצובו הנוי והקומפוזיציוני, שונה מממצאים דומים אחרים מאתרי הקבורה באלטאי ואינו קשור בשום אופן למסורת עמי האלטאי. מרכיבי הקומפוזיציה וסגנון העיצוב של שטיח זה זהים לאמנות הבבלית-אשורית. מספר חוקרים מציינים את זהות הקומפוזיציה והעיצוב הנוי של שטיח זה עם המסורות של העולם התרבותי האורארטי והארמני הקדום. ראויים לציון במיוחד קווי הדמיון במונחים טכניים וטכנולוגיים, כמו, למשל, קשרים כפולים הגלומים בשטיחים ארמניים. בנוסף, על פי מסקנת מומחי ההרמיטאז’, החוטים האדומים צבועים בתולעים מסוג קוצ’יניל אררט – וורדן קרמיר. עובדות אלו מאפשרות לנו להסיק כי שטיח פזיריק נארג במסופוטמיה או באזור אגן אגם ואן והוא קשור יותר מכל למסורת של אריגת שטיחים ארמנית.אריגת שטיחים בארמניה מוזכרת על ידי סופרים עתיקים, מקורות ארמניים מימי הביניים, גיאוגרפים ערבים ומטיילים. מקורות ערביים של המאות 8–13. מציינים את המרכזים העיקריים של אריגת שטיחים בארמניה: דווין, קארין, ואן, וכן מציינים מספר מאפיינים של האופי הטכני-טכנולוגי והקומפוזיציוני-קישוטי של שטיחים ארמנים. על פי מקורות זמינים, במהלך ימי הביניים המוקדמים, אריגת שטיחים פותחה במיוחד באררט, וספוראקאן, ארמניה הגבוהה, סיוניק, ארטסח ובאזורים היסטוריים ואתנוגרפיים אחרים של ארמניה. בערי ארמניה של ימי הביניים, כמו מדינות שכנות, בבתי הנסיכות ובמתחמי הנזירים, התקיימו סדנאות מיוחדות שונות, כולל אריגת שטיחים, שבהן יוצרו פריטים לצורכי האליטה
ייצור תכשיטים
הרמה הארמנית, עשירות במיוחד בחומרי גלם, מילאו תפקיד משמעותי בהיווצרות ופיתוח של מטלורגיה, בפרט, כריית זהב, תכשיטים, ייצור והפצה של מטבעות זהב של המזרח העתיק וימי הביניים. מאז תקופת הברונזה הקדומה, נוצר מרכז מקורי של תכשיטים בהר הארמני, שהופך לענף נפרד של אמנות דקורטיבית ויישומית. המאפיינים הסגנוניים והקומפוזיציוניים של דוגמאות זהב של אומנויות דקורטיביות ויישומיות, מגמות ותהליך השינויים, אנלוגיות השוואתיות מראים כי התכשיטנים הארמנים, בהיותם מכירים את ההישגים של ייצור תכשיטים עכשוויים, בחיפושיהם היצירתיים הקדישו תשומת לב רבה לעקרונות וארכיטיפים שקיבלו בירושה מאבותיהם
המאפיינים הסגנוניים והקומפוזיציוניים של דוגמאות זהב של אמנויות דקורטיביות ויישומיות, מגמות ותהליך השינויים, אנלוגיות השוואתיות מראים כי התכשיטנים הארמנים, בהיותם מודעים להישגים של ייצור תכשיטים עכשוויים, בחיפושיהם היצירתיים הקדישו תשומת לב רבה לעקרונות וארכיטיפים שקיבלו בירושה מאבותיהם. גביעים, קערות, תכשיטי זהב וכסף שנמצאו בשטח ארמניה בולטים בטעם המעולה שלהם ובאומנות גבוהה.בצפון-מזרח הרמה הארמנית (בשטח הרפובליקה של ארמניה), החלו לענוד תכשיטי זהב מהרבע השני של האלף ה-3 לפני הספירה. מרבצים בודדים וגילויים של זהב, שמספרם הכולל בשטח ארמניה הוא כמה עשרות, יכולים לשמש חומרי גלם לייצור זהב מקומי. הדגימות המוקדמות ביותר של פריטי זהב נמצאו באתרי תקופת הברונזה המוקדמת (מטסמור, שנגבית, חצ’נאגט, סטפנוקרט), המייצגות שלבים שונים בהתפתחות תרבות הקורו-ארקס)
חצ'קר
חצ'קר הוא העדות והתוצאה של ההתפתחות המקורית של התרבות הארמנית, הסמל האופייני ביותר לזהות הארמנית. הודות להרכב המגולף יוצא הדופן שלו, הסמליות המצילה של הצלב, אשליית הנצח בהשראת חוזק האבן, הפך החצ'קר לאחד המקדשים הנערצים ביותר, ובשל מיקומו הפתוח ומספריו הרבים, הוא הפך המקדש הנגיש ביותר עבור הארמני המאמין.
חצ’קר, ככלל, היא אבן אבן אנכית המותקנת בחלל פתוח ובעלת כיוון ברור ביחס לארבע הנקודות הקרדינליות, שצדה המערבי השטוח מכוסה בקומפוזיציה מגולפת המורכבת מצלב מרכזי מוקף פרחוני וגיאומטרי. קישוטים, לפעמים תמונות של ציפורים, חיות ואנשים. חצ’קר היה בדרך כלל אסטלה אינדיבידואלית, כל מאמין יכול היה להקים אותה כתגובה רוחנית לאירועים בחיים האמיתיים (בנייה, מלחמה, ניצחון, מוות וכו’), תקווה להגשמת מטרות ארציות ובעיקר, תקוות לבאות ישועה .הצלבים ה”מכונפים” והרכבי הצלבים הראשונים הופיעו בארמניה כבר במאה ה-4. בתחילת המאות ה-6-7 נוצרו כל התנאים המוקדמים להופעתם של החצ’קרים.החצ’קרים, שהופיעו במאה ה-9 והגיעו להתפתחות משמעותית במאות ה-12-13, היו קיימים עד המאה ה-18. אסטות אלו, בגובה 1-3 מ’, רוחב 0.5-1.5 מ’ ועובי 10-30 ס”מ, פזורות ברחבי הרמה הארמנית: במקומות של יישובים עתיקים, בבתי קברות, בצמתים ובגבעות, ליד מעיינות, גשרים, מנזרים, כנסיות. וקפלות. חצ’קרים נמצאים במקומות רבים המאוכלסים בצפיפות על ידי ארמנים. הפזורה הארמנית “פיזרה” את החצ’קרים בדרכים בהן נסעו: בקווקז, בעיקר בגרוזיה, באזור הוולגה ובחצי האי קרים, במולדובה ובהרי הקרפטים, באיראן ובירושלים וכו
עבודת רקמה
רקמה ואריגת תחרה, בילוי מסורתי ואהוב על נשים ארמניות, היו נפוצים בכל אזורי ארמניה. אמנם דוגמאות עתיקות של רקמה ותחרה לא השתמרו, אבל במקורות מימי הביניים ומטיילים אירופיים יש מידע רב ערך על רקמה אמנותית מאוד. הדוגמאות העתיקות ביותר הן שמלה וגלימה של ילדה שנמצאה במהלך חפירות העיר אני, רקומה בחוטי זהב, כסף ומשי