חצ'קר

חצ’קר הוא העדות והתוצאה של ההתפתחות המקורית של התרבות הארמנית, הסמל האופייני ביותר לזהות הארמנית. הודות להרכב המגולף יוצא הדופן שלו, הסמליות המצילה של הצלב, אשליית הנצח בהשראת חוזק האבן, הפך החצ’קר לאחד המקדשים הנערצים ביותר, ובשל מיקומו הפתוח ומספריו הרבים, הוא הפך המקדש הנגיש ביותר עבור הארמני המאמין

חצ’קר, ככלל, היא אבן אבן אנכית המותקנת בחלל פתוח ובעלת כיוון ברור ביחס לארבע הנקודות הקרדינליות, שצדה המערבי השטוח מכוסה בקומפוזיציה מגולפת המורכבת מצלב מרכזי מוקף פרחוני וגיאומטרי. קישוטים, לפעמים תמונות של ציפורים, חיות ואנשים. חצ’קר היה בדרך כלל אסטלה אינדיבידואלית, כל מאמין יכול היה להקים אותה כתגובה רוחנית לאירועים בחיים האמיתיים (בנייה, מלחמה, ניצחון, מוות וכו’), תקווה להגשמת מטרות ארציות ובעיקר, תקוות לבאות ישועה . הצלבים ה”מכונפים” והרכבי הצלבים הראשונים הופיעו בארמניה כבר במאה ה-4. בתחילת המאות ה-6-7 נוצרו כל התנאים המוקדמים להופעתם של החצ’קרים.החצ’קרים, שהופיעו במאה ה-9 והגיעו להתפתחות משמעותית במאות ה-12-13, היו קיימים עד המאה ה-18. אסטות אלו, בגובה 1-3 מ’, רוחב 0.5-1.5 מ’ ועובי 10-30 ס”מ, פזורות ברחבי הרמה הארמנית: במקומות של יישובים עתיקים, בבתי קברות, בצמתים ובגבעות, ליד מעיינות, גשרים, מנזרים, כנסיות. וקפלות. חצ’קרים נמצאים במקומות רבים המאוכלסים בצפיפות על ידי ארמנים. הפזורה הארמנית “פיזרה” את החצ’קרים בדרכים בהן נסעו: בקווקז, בעיקר בגרוזיה, באזור הוולגה ובחצי האי קרים, במולדובה ובהרי הקרפטים, באיראן ובירושלים וכו’.המאפיין המובהק ביותר של החצ’קר הוא העיטור הפרחוני-גיאומטרי שלו, שנוצר באמצעות קווי תבליט וסרטים רציפים וגמישים שנוצרו מהם. חצ’קרים הם אנדרטאות של שטח פתוח, נגישות למאמין, בהן הוא יכול לצפות ממרחק קרוב ולגעת. אשליית האינסוף, שנוצרה על ידי אינסוף הקווים, היא התכונה העיקרית שנותנת מסתורין וכוח גלויים לסימן הקדוש (בדרך כלל כך נקראים הצלב והחצ’קר). הצלב, התופס מקום מרכזי בקומפוזיציה המגולפת, מחבר בין החלק התחתון (הדפוסים מסמלים חיי אדם ארציים, עבר, רוע) והחלק העליון (קישוטים מסמלים גן עדן, קודש, עתיד, טוב), ופועל כמתווך אוניברסלי בין המאמין לבין אלוהים, כמו בחיים הארציים, ובמיוחד באחרית הימים – במהלך הדין האחרון

חצ’קר בבג’ני. תמונה © ויגן חקברדיאן

חצ’קרים בארדווי. תמונה © ויגן חקברדיאן

החצ’קרים הראשונים הופיעו במאה ה-9 כתוצאה מהסמליות והאיקונוגרפיה של הצלב שנוצרו בימי הביניים המוקדמים ומעין השתקפות ואינדיקציה לעצמאותה הפוליטית והדתית של המדינה, שהושגה כתוצאה מהשחרור מהמדינה. עול ערבי. תהליך היווצרותם מתחיל בחיקוי של אסטות וקומפוזיציות מוקדמות מימי הביניים על משטח שטוח ומסתיים בקומפוזיציה המוצבת בהורנים מקושתים או מלבניים – נישות. הם היו מורכבים מצלב המונח על שושנת ופלמטה (קישוט בצורת עלי דקל מסוגננים), אשכולות ענבים או דקלים היורדים מהכנפיים העליונות של הצלב או מהפינות העליונות של ההוראן אל הצלב, תמונות של ציפורים בחלקים שונים של ההרכב. המאפיין האופייני ביותר של החצ’קרים המוקדמים הוא המונומנטליות של הגילוף. תבניות תבליט גבוהות המופיעות על רקע שטוח ועמוק אינן שייכות לכאורה לאסטלה, אלא מחוברות אליה.בחצ’קרים המוקדמים אין גילוף קלוע, מרכיבי הקומפוזיציה אינם שזורים זה בזה, אלא, כביכול, נוגעים וצמודים זה לזה. הדוגמאות הטובות ביותר מוצגות על ידי חצ’קרים ממנזר מקניאטס, מטס מסריק וקוטוואנק. החצ’קר השייך למנזר מקניאט ושמור כעת באחמיאדזין עשוי בצורה מבריקה, התבליט גבוה, הקישוטים מפורטים, הקווים ברורים ומדויקים

 

על כן תלת-שלבי ישנה רוזטה בצורת כדור, שממנה נמשכות דקלים מימין ומשמאל, ולמעלה יש צלב תלת-ליניארי עם כפתורים זוגיים בקצות הכנפיים. רוזטה כדורית מולידה גם דקלים וגם צלב. הדקל, המגיע לכנפיים האופקיות של הצלב, בולט בחדות כלפי חוץ, נותן לכל הדפוס דימוי של ציפור עם נוצות מפוארות. צומת הדרכים מסומן בקו תחתון על ידי שני עיגולים הכתובים במעוין – פרט המדגיש את אופי האור השמש של הצלב. רוזטות בדוגמאות שונות, המונחות גבוה יותר על כל אחת מהכנפיים האופקיות של הצלב, ככל הנראה, מסמלות את השמש והירח, והרוזטה המגולפת מעל הצלב מסמלת כוכב. חיבור זה יכול להיתפס כ”תזכורת” לצליבה, אולם אם נזכור גם את מרכיבי אור השמש, ייתכן שהוא רומז לביאתו השנייה של ישו

המאה ה-11 היא השלב האחרון בהיווצרות הרכב החצ’קר, כאשר המבנה העיקרי שלו פותח (הפרדת החוראן עם גבול מעוצב, הדגשת הכרכוב באמצעות גילוף, יצירת שושנת נוי מתחת לצלב), הסגנון. וטכניקת גילוף (שילוב של מונומנטליות ודקורטיביות, עידון של קישוטים גיאומטריים ופרחוניים, חיבור אחד עם השני כמעט כל מרכיבי הקומפוזיציה באמצעות אריגה). במאה ה-11, החצ’קרים של חצ’קונק (מערב ארמניה), שנהרסו על ידי הטורקים, תופסים מקום מיוחד באמנות החצ’קר. רק תצלומים בודדים שרדו. אלו הם החצ’קרים המוקפים חומה המוקדמים ביותר. הכרכובים שלהם מכוסים בקומפוזיציות גן יפהפיות: גזעים עבים של גפנים עם עלים ואשכולות יוקרתיים מגולפים עליהם.לחצ’קרים של טשצקר יש מספר סימנים לתקופת הזוהר של החצ’קרים. הגילוף תופס כמעט את כל המישור המערבי של הסטלה המלבנית. ההקלה בגבהים שונים יושמה בהצלחה: היא גבוהה יותר בחגורה, מעט נמוכה יותר בהוראן והנמוכה ביותר ישירות בצלב. מוטיבים צמחיים כפופים לחלוטין להיגיון של גיאומטריזציה של קומפוזיציה. אפילו אשכולות ועלים של ענבים לא חמקו ממנו, שבזכות הסמליות שלהם שמרו על המראה הטבעי שלהם זמן רב יותר מאשר מוטיבים אחרים.כדי להדגיש את המשמעות האלגורית של ענבים, המאסטר תיאר גם כדים ליין על אחד החצ’קרים. ואחת הרוזטות בחלק התחתון של החצ’קר משולה לחלל סגור שבו צועדים טווסים (לגן העדן האבוד)

 

חצ’קר באודזון. תמונה © ויגן חקברדיאן

עידן הפריחה הגבוהה ביותר של תרבות החצ’קר הוא המאות ה-12-13. חצ’קרים הוצבו על כנים גבוהים, שנכללו במבנים כמו קפלות, הוצבו בקירות, קיבלו כרכובים תלת מימדיים. עם המונומנטליזציה של החצ’קרים, נוצרים תנאים נוחים ונגישים יותר לטקס ופולחן. בהרכב החצ’קר נפוצו דימויים פיסוליים של קדושים וסתם בני תמותה, יחד עם אשכולות ענבים, פירות רימונים ופרחי שושן, גבול ההורנס מכוסה בעיטורי כוכבים, צבע אדום נמצא בשימוש נרחב. חוט דו ושלוש שכבות הופך אופייני. נוצרות יצירות מופת אמיתיות של אמנות, חצ’קרים בודדים ואדוניהם זוכים לתהילה פאן-ארמנית. מתגבשים בבתי ספר אני, לורי-תשיר, ארגאצוטן-קוטייק, ארטסח, ג’אווהק, וויוטס דזור, ג’הרקוניק, נחיצ’וואן.חצ’קרים עם קישוטים גיאומטריים רב-שכבתיים שייכים לדוגמאות הקלאסיות ביותר של אמנות חצ’קר. משחק הקיארוסקורו של דפוסים בודדים ושכבות בעומקים שונים מעניק ללוח עם שטח מוגבל סוג של מרווח ועומקים שונים. אפשר להדגיש את הפרופורציות המוארכות הרבה יותר של כמה דגימות, את הקמורות של כמה פרטים, ואפילו את המראה ההמיספרתי של הרוזטה התחתונה. מבין המאפיינים האישיים, אפשר לייחד את עיצוב הכרכוב עם אחת או שלוש גומחות מקושתות דקורטיביות, שבהן בדרך כלל ישו מתואר, מלווה בקדושים פטרונים שונים. גילוף עדין, עדין, קל, קלוע ברציפות נותן את הרושם ששטח הלוח מכוסה במספר שכבות של תחרה. הכתובת הופכת לחלק מהעיטור האמנותי. קבוצה זו כוללת גם את הדוגמאות המפורסמות ביותר של אמנות חצ’קר – שני חצ’קרים מאת המאסטר פוגוס מנור גטיק / גושאוואנק (טאווש), חצ’קרס מומיק מנורוואנק (ואיוטס דז’ור), חצ’קרים של מגדל הפעמונים מדדיוואנק (ארטסח). חצ’קרים מאת מאסטר פוגוס הם סמלים של אמנות חצ’קר עם הטכניקה המושלמת שלהם ושלמות הקומפוזיציה שלהם

חצ’קר של המאסטר פוגוס בגושאוואנק, 1291

הם חושפים את ההרמוניה המושלמת הן של צורות אדריכליות והן של רשתות גיאומטריות ומוטיבים צמחיים. השלם והפרט רוכשים שוויון אמנותי מדהים, שכתוצאה מכך לא היררכיה, אלא מידתיות חובקת-כל הופכת למוחשית יותר. הרוזטה בשכבה העליונה ביותר של הרכב התלת-שכבתי (ניתנת לה כדוריות נוספת, נראה שהיא דומה למגן) מעידה לכאורה על ביטחון ועל המקום הגבוה ביותר שרק צלב יכול להיות ראוי – “מגדל בלתי נגיש” , כפי שמוזכר באחת מכתובות החצ’קר .חצ’קרים רב-פנים ורב-כהים של האדריכל המפורסם מומיק. שלמות קומפוזיציונית, יצירת נפח על ידי שילוב של שכבות שטוחות, רשת וגילוף וגטטיבי-גיאומטרי ללא דופי מבחינה טכנית, תבליטים מבוצעים בבירור מעידים על רמה גבוהה של אומנות.מומיק ניסה להדגיש עוד יותר עד כמה ראוי לסגוד לצלב, נותן עומק כמעט אמיתי לגומחת ההוראן והכרכוב שלו, בו-זמנית, באמצעות חגורות מעוטרות בשפע, המשווה את החצ’קר לפורטל מעוצב אדריכלית

חצ’קרים מנורוואנק. תמונה © ויגן חקברדיאן

זוג חצ’קרים מדדיוואנק הם הסטלות המוארכות ביותר בקבוצה זו (הרוחב הוא 1/3 מהגובה). למרות שהחוט אינו עמוק, נשמר העיקרון של חוטים דו-ותלת-שכבתיים. הדוגמאות נבחנות בשילוב מופלא של מוטיבים גיאומטריים ופרחים, כיתוב קמור על רקע רשת עמוק של החגורה, שהיא תופעה גם באמנות החצ’קר ובאמנות הארמנית בכלל.המאה ה-13 התאפיינה גם בהופעתו של סוג חצ’קר ייחודי וקטן במיוחד, המכונה “אמנאפרקיץ'” (כל המושיע), שבו במקום ההרכב המסורתי דמוי העץ והאלגורי והצלב, הצליבה, מתוארים ירידה מהצלב, תחיית המתים ולפעמים הביאה השנייה או הצדיקים.הדוגמאות המדהימות ביותר של קבוצה זו מתוארכות להאגפת, מרטס, דסק (לורי), אורטס (אררט) ובסבירות גבוהה נוצרו על ידי המאסטר וגרם, שהשאיר את שמו רק על החצ’קר מדסה

חצ’קר, דסק, מאות 14-13 מתחם מנזר ברדזרקש של גרגוריוס הקדוש.. מוזיאון ההיסטוריה של ארמניה

חצ’קרים מארטסח בולטים בתמונותיהם של בני תמותה בלבד. דמותו של לוחם-פרש, שתיית יין טקסית לפני קרב, דיוקנאות משפחתיים, פסלים של תינוק ואם מתארים מגוון עשיר של אמונות ורעיונות עממיים

מאז המאה ה-14, בתנאים של ירידה פוליטית וכלכלית, גם אמנות החצ’קר נמצאת בדעיכה. החצ’קרים מאבדים את הרב-תכליתיות והמגוון הקומפוזיציוני שלהם והופכים למצבות גרידא. הרכב החצ’קר של תקופה זו משלב צלבים רבים ועיטור מלא של שדה הלוחות, אריגה פשוטה, מקטעים מלבניים וכוכבים מרובי קצוות. הגילוף הופך לשטחי, קו התבליט רחב ושטוח יותר, המעניק מראה שטוח מסוים לכל הקומפוזיציה. הפרשנות החופשית של נושאי הברית החדשה, הכנסת אלמנטים עממיים-אישיים לחיבורים קנוניים הופכים את החצ’קרים הללו למקור בלתי נדלה לחקר רעיונות עממיים.מגמה מיוחדת היא החצ’קרים של הדז’וגה העתיקה של המאות 15-17. דז’וגה (נחיצ’באן) בשל תפקידה הכלכלי והתרבותי יוצא הדופן, העניק מראה חדש לחצ’קר: פרופורציה של הלוח שונה (האורך חורג מהרוחב פי 3-4), הם אינם מתחדדים לכיוון הבסיס, אין להם כנים והם קעורים לתוך האדמה.ה-“לנסט חורן” הובא לעומק אדריכלי. התארכות הלוח מכתיבה עיקרון חדש לחלוקת הקומפוזיציה: כרכוב רחב, הרחבה קפדנית של הצלב המרכזי (או החלפה בשתי שורות צלבים מקבילות), מה שמחליש את שלמות המבנה הקומפוזיציה ותורם ליותר דקורטיביות. לפרטים יש עיבוד נושאי וטכני מונוטוני, שהובאו לסטנדרט. נושאי הברית החדשה בולטים, סצינות של משפט הישר והשתדלות נפוצות במיוחד. הדימוי של חיה עם גוף של אריה ופנים אנושיות (מה שנקרא ספינקס) נפוצה, ומחקר מפורט שלה מראה את הקשר שלה עם דמותו הצודקת של ישו. חלק מהיצירות מתארות את הנפטר, שלכבודו הוקם חצ’קר, מתוארים רכובים על סוס ועם צלבים בידיהם, לפעמים במהלך משתה.מתוך כמעט עשרת אלפים החצ’קרים של “סטרארה דג’וגא” (הטריטוריה המודרנית של הרפובליקה האוטונומית של נחיצ’בן של אזרבייג’ן), שהתקיימה במאה ה-17, נותרו כשלושה אלפים עד סוף המאה ה-20. בתחילת המאה ה-21, בזמננו, כתוצאה ממעשה ונדליזם שאורגן על ידי ממשלת אזרבייג’ן, הושמדו שלושת אלפים החצ’קרים האחרונים של דז’וגה. בסוף 2002 הם הושלכו, המקום מיושר וכוסה באדמה. בדצמבר 2005, יחידות צבא אזרבייג’ן שברו דגימות של חצ’קרים לחתיכות, העמיסו אותן למשאיות ואז השליכו אותן לנהר הארקס. הפשע הזה צולם מהחוף האיראני והתפשט ברחבי העולם. שדה החצ’קר העתיק הפך כעת למטווח ירי של הצבא באזרבייג’ן

חצ’קרים במגדל הפעמונים של מנזר דאדיוואנק

בית קברות בג’ולפה לפני ההרס

חצ’קרים מכונפים תופסים מקום מיוחד באמנות החצ’קר. מבין הדוגמאות הידועות ניתן לציין חצ’קר שהוקם על ידי אמן האבן (כפי שהוא מוזכר בכתובת) ורדן ב-1171. זהו אחד החצ’קרים הראשונים עם תמונות פיסוליות. אדם מתואר באגף העליון, והשליחים פטרוס ופאולוס מתוארים על האופקיים, כולם עם כתובות מתאימות. הרעיון המרכזי של הרכב ייחודי זה הוא שאנו יכולים להתגבר על חטאו של אדם בעזרת הצלב והקדושים.בולט גם החצ’קר שנוצר במנזר ארנץ (ארטסח) ב-1639, מעוטר בגילופים מארבעה צדדים. בצד המערבי, בכנף העליון של הצלב, גילוף אלגנטי מתאר את ישו יושב על כס המלכות. הסמלים של האוונגליסטים מארק ולוקס – אריה ושור – מתוארים על הכנפיים האופקיות. בצד המזרחי מעניין במיוחד עיגול עם תפאורה מתפרקת, המדגישה את ההצטלבויות. איקונוגרפיה כזו של אור-שמש מעידה על קשר הדוק עם רעיונות הביאה השנייה.דוגמאות יוצאות דופן הן חצ’קרות טטרהדרליות עם קומפוזיציות מכל ארבעת הצדדים. ידועים שלושה חצ’קרים מסוג זה – כולם מסודק, שנוצרו במאה ה-17. שניים מהם הועברו למוזיאון הקווקזי בטביליסי בתחילת המאה ה-20, השלישי באצ’מיאדזין

חצ’קר. המאות ה-15-16. טופה. מוזיאונים של כס האם של אצמיאדזין הקדוש

החצ’קרים מצאו חיים חדשים בשנות ה -60 של המאה העשרים. חצ’קרים עתיקים הפכו לנושא לתשומת לב ציבורית ולעניין, מה שהוליד תנופה חדשה לתחייתם. אחת האנדרטאות הראשונות היא מתחם חצ’קרים שהותקן בכס האם של אצ’מיאדזין, שנוצר ביוזמת הקתוליקוס של כל הארמנים וזגן הראשון ועל פי הפרויקט של האדריכל הארמני המצטיין, האדריכל רפאל ישראליאן

חצ’קר הוקם בשטח הכס האם של אצ’מיאדזין לרגל יום השנה ה-50 לרצח העם הארמני ב-1915. יוצר – רפאל ישראליאן

כיום נוצרים בארמניה מאות חצ’קרים. חלק ניכר מהן משמש כמצבות, אך ישנן אנדרטאות רבות שהוקמו מסיבות שונות.המאסטרים המודרניים עצמם פועלים כמומחים מקוריים לחצ’קרים. ואם במקרים מסוימים הם מצליחים להחיות את הרכב החצ’קר הקלאסי (שקשה למצוא אינטגרלי בחצ’קר אחד) או לחזור ישירות על כל חצ’קר, אז יש מקרים שבהם הנפח הקלאסי של החצ’קר, ולעתים קרובות יותר, הרכבו מופר , מאבד את הקנוניות והקסם של ימי הביניים