•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

רכבל טאטב הוא הרכבל הנוסעים הארוך ביותר בעולם של מטוטלת הנוסעים, אורך הכביש הוא כמעט 6 ק”מ. זהו גם הרכבל התלת-חוטי הארוך ללא הפסקה בעולם, כפי שאושר על ידי ספר השיאים של גינס.תיאור כללי “כנפיים של טאטב” ממוקם באזור סיוניק, 170 קילומטר מירוואן. מירוואן תוכלו לעלות במונית, ברכב שכור או להשתמש בשירותי מפעילי תיירים. הדרך מירוואן אורכת 3.5 שעות. הרכבל משתרע על ערוץ נהר וורוטן מהכפר הלידזור ועד מנזר טטב.הנסיעה האווירית אל המנזר אורכת כ- 12 דקות , ואילו הדרך לאורך הנחש התלול של ערוץ וורוטן אורכת כ- 40 דקות. כאשר תא הנוסעים הראשון מסיים את “טיסתו” בתחנת טאטב, השני מגיע לתחנת הלידזור, ולאחר טעינת הכנפיים מחדש מתחילה התנועה בכיוון ההפוך. מעופפים מעל הערוץ, הבקתות מגיעות לגובה מרבי של 320 מטר.כל אחת מהבקתות יכולה להכיל 30 נוסעים ומדריך אחד, וקיבולת הרכבל היא 240 נוסעים בשעה. עמודי תמיכה עוצמתיים מחלקים את הכביש לארבעה קטעים. אורכו של האחרון, הארוך ביותר, הוא 2.7 ק”מ – מחלק זה המנזר נראה במלוא הדרו

כנפי חבל של טאטב
נתונים טכניים
נוף: רכבל אווירי ללא הפסקה
יצרן: דופלמאייר / גארוונטה (אוסטריה-שוויץ)
אורך: 5752 מ
משך הטיסה: 11-15 דקות (תלוי בתנאי מזג האוויר)
קיבולת התא: 30 נוסעים ומדריך אחד
מספר בקתות: 2
גובה מרבי: 320 מ
מהירות מקסימלית: 10 מ ‘לשנייה
צוות: 60 איש

שעות עבודה
כביש הכנפיים של טאטב פועל לאורך כל השנה ושעות העבודה נקבעות בהתאם לעונה. בקיץ (מיוני עד אוגוסט) הרכבל פתוח בין השעות 09: 00-20: 00, בעונה הקרה יותר (מאוקטובר עד אפריל) – בין השעות 10: 00-18: 00. ובמאי וספטמבר הרכבל פועל בין השעות 10: 00-19: 00. הרכבל פועל כל יום למעט ימי שני. במהלך תקופת הקיץ הפעילה, הרכבל כנפיים של טאטב פועל שבעה ימים בשבוע

הִיסטוֹרִיָה

מנזר טאטב, אליו מובילה הרכבל
הרכבל ההפוך כנפיים של טאטב נבנה כחלק מתוכנית ההשקעה החברתית Tatev Revival שיזמו רובן ורדניאן וורוניקה זונבנד. הפתיחה הרשמית של הרכבל התקיימה ב- 16 באוקטובר 2010. במקביל, הרכבל כנפיים של טאטב נכלל בספר השיאים של גינס כרכבל ההפיך הארוך בעולם, שנע בלי עצירות. אגב, השיא בדרכי הנשימה הוא לא רק האורך – 5752 מטר, אלא גם זמן הבנייה – רק 10 חודשים.הפרויקט יושם על ידי החברה האוסטרית-שוויצרית “דופלמאייר / גארוונטה”.שער טטב הוא פרויקט שאינו מסחרי, שכל הרווחים ממנו מופנים לשחזור מתחם מנזר טטב ופיתוח קהילות מקומיות במסגרת פרויקט תחיית טטב

סך ההשקעה בפרויקט
בפרויקט שער טטב הושקעו עד היום למעלה מ -22.8 מיליון דולר, מתוכם הוקצו 16 מיליון דולר להקמת הרכבל. יותר ממיליון דולר הוקצו לבניית מסעדת Tatevatun, 1.5 מיליון דולר – לפיתוח תשתיות וכ- 670,000 $ – לגינון, כולל נטיעת עצים

סטָטִיסטִיקָה
מאוקטובר 2010 עד דצמבר 2019, כ -950,000 איש השתמשו בשירותי הרכבל כנפיים של טאטב

בדצמבר 2015 התקיימו קפיצות החבל הראשונות של באיס. על פי הערכות של קפיצי באיס(נעשה שימוש בטווח לייזר), גובה הרכבל שונה מזה שהוכרז רשמית ונמצא כ -360 מטר לאתר הנחיתה (380 מטר לתחתית הערוץ)