ספרות

התערוכה מדגימה את המורשת התרבותית העשירה של הארמנים שנשמרת ומועברת בטקסטים מהעת העתיקה ועד ימינו. הספרות הארמנית היא בת אלפיים שנה בערך.כאן תוכלו להכיר את ההיסטוריה שלה ואת הנציגים המשמעותיים ביותר

ספרות ארמנית עתיקה

ההיסטוריה של הספרות הארמנית העתיקה משתרעת מיצירת מיתוסים ועד טקסטים דתיים נוצריים וחיבורים מדעיים

מיתוסים ואגדות

מקורותיה של הספרות הארמנית מקורה במסורת השירה שבעל פה ובמיתולוגיה של האזורים ההרריים הארמנים ומתפתחת בקשרים הדוקים עם תרבויות אסיה הקטנה ומסופוטמיה. כפי שהוכיחו מחקרים (ע.בנהמיסטה, ג.טרגר, ה.סמיט , ה.קראה וכו’), ההפרדה של השפה הארמנית, כמו גם המיתולוגיה, מהפרוטו-הודו-אירופית מתחילה בסוף 3 אלף לפנה”ס.לפנתיאון האלים הארמני יש הקבלות לאלים ההודו-איראניים, האשוריים-בבליים, ההוריים (ארמזד – אהורה מאזדה, אנאהיט – אנהיטה, ווהאגן – ורתרגנה (פרסית), אינדרה (הודי), אסטגייק – אישתר). באנדרטה של ​​השירה האפית הארמנית “שיר ווהאגן”, נשמרים שכבות עתיקות של חשיבה מיתולוגית: שילוב של הפונקציות של אל השמש ואל הרעם, הזוכה בווישאפים – מפלצות חטוניות, דרקונים

הסיפור האגדי “הנועזים מססון” או “ססנה צרר” הוא הפנינה של מורשת הספרות הארמנית בעל פה. הוא מספר את סיפורם של ארבעה דורות של חיילים ארמנים.החלק הראשון – “סנסאר ובגדסאר”, עוסק בתאומים, שנולדו על ידי הנסיכה צוינר שנולדו מלקיחת שתי לגימות מים.”מר הזקן” עוסק באחד משלושת בניו של סנסאר. מר מת מיד לאחר לידתו של בנו דוד, גיבור הסיפור והמושיע של העם הארמני.בנו של דוד מר, על פי אחת הגרסאות של המיתוס, נעל את עצמו בסלעי אגם ואן כדי לצאת החוצה בתום הזמן. במשך מאות שנים ההיסטוריה של הנועזים של המדינה סאסון הועברה מפה לאוזן. ,בפעם הראשונה הסיפור תועד בשנת 1873 על ידי גאריגין סרבאדזטיאנטז ,,דוד” יש כ-50 גרסאות מוקלטות ממקומות שונים בארמניה. בשנת 1902 פורסמה הגרסה הספרותית של “ססונצי דוד” שנוצרה על ידיי הובנס טומאניאן אך הגרסא הזאת נוגעת רק בחלקה הראשון של הסיפור של דוד

תרבות מילולית

הדף נמצא בפיתוח

לדוגמה, במאה ה-1 לפני הספירה. בתקופת פריחת התרבות ההלניסטית בבירות טיגרנאקרט וארתשאת, הוצגו טרגדיות יווניות. האנשים הפיצו בהרחבה מופעי גוסן בארמנית, דקלומים של סיפורים אפיים, בליווי כלי נגינה.עם הכרזת הנצרות בארמניה כדת מדינה, מצד אחד, הוכנסו טקסים חדשים, ששילבו מנהגים פגאניים, מצד שני, אנדרטאות של התרבות הקדם-נוצרית נהרסו כמעט בכל מקום

ספרות המאה החמישית

הדף נמצא בפיתוח

המאה החמישית, שנקראה מאוחר יותר המוזהבת, סומנה על ידי תרגום התנ”ך מהשפה היוונית. תורגמו החיבורים התיאולוגיים של אפרים הסורי, גרגוריוס מנאציאנוס, יוחנן כריסוסטום, הפילוסופים העתיקים כמו אריסטו, אפלטון, פורפירוס. במאה ה-5 נוצרה האסכולה הפילוסופית הארמנית.פותחו ז’אנרים של הספרות הכנסייתית – קאנונים, איגרות ונאומים. נוצרו סוגים ייחודיים של מזמורים: תגים, מגהדיס ושראקאנים.היצירה ההיסטורית הראשונה נחשבת ל”חיי משטוטים”, שנכתבה על ידי קוריון בערך בשנים 443-450 לספירה. היא קרובה יותר לז’אנר הביוגרפיה העתיקה מאשר לזו של הספרות ההגיוגרפית. תפקיד מיוחד בהיסטוריה של הביטוי האמנותי הארמני שייך לעבודתו של אגטנגהו: “ההיסטוריה של ארמניה”, המוקדשת לאימוץ הנצרות.ניתן להגדיר את עליית הספרות הארמנית של המאה ה-5 על ידי עבודתו של מובס חורנאצי – “אבי ההיסטוריוגרפיה הארמנית”, “אבי המשוררים”, “אבי המדקדקים”. “ההיסטוריה של ארמניה” מאת חורנאצי, שנכתבה בהוראת הנסיך סאח בגראטוני, היא יצירה המבוססת על מקורות מקוריים. חורנאצי מדגיש את ההיסטוריה של ארמניה מימי קדם ועד סוף המאה החמישית. הודות לעבודה זו, נשמרו מונומנטים רבים של מורשת תרבותית אפית ופולקלורית של העם הארמני: אגדות על האייק ובל, ארם, ערה ושמירם

התקופה שלאחר המאה החמישית

הדף נמצא בפיתוח

במאה השביעית, היסטוריונים וסופרים מוכשרים המשיכו את מסורות המאה ה-5. יצירותיהם של סבעוס, מובסס קאגנקאבצי הובהן מאמיקוניאן , גבונד.הם מקורות למידע רב ערך על ההיסטוריה של ביזנטיון, פרס, אלבניה וגרוזיה.נציג מדעי הטבע והפילוסופיה של המאה השביעית היא אנאניה שירקאצי. הוא הותיר מורשת גדולה בתחומי מדע שונים: מתמטיקה, קוסמוגרפיה, גיאוגרפיה. ספר המשימות שלו, ששמו “בעיות ופתרונות” הוא ספר הלימוד העתיק ביותר ששרד לנו, המכיל טבלאות חיבור, חיסור וכפל. הוא הגן על התיאוריה של תלמי על כדוריות כדור הארץ, השקפותיו על תופעות רבות – היעדר אור מהירח, מקור היום והלילה, טבעם של ליקויים, עלו על זמנו

הספרות הארמנית של ימי הביניים

החל מהמאה העשירית מתחילה לחוות עלייה חדשה , הקשורה לשינויים פוליטיים , כלכליים וחברתיים בארמניה , וקודם כול לשיקום הממלכה הארמנית .היסטוריונים ומומחי תרבות מכנים לעתים קרובות את התקופה של המאה העשירית עד למאה השש עשרה הרנסנס הארמני

המאות 10-12

הדף נמצא בפיתוח

יצירותיו של המשורר, התאולוג והמוסיקאי הארמני הגדול הראשון של ימי הביניים גריגור נארקצי (המאה העשירית) הן מיצירות המופת היקרות ביותר של הספרות הלאומית הארמנית. הדורות הבאים של משוררים ארמנים התייחסו לגילויים פילוסופיים ומיסטיים ולגילויים האמנותיים של שירו, “ספר מזמורים אבלים”, שהיו ייחודיים לחלוטין לתקופתו.המשורר והתיאולוג, הרטוריקן, המלחין, הקתוליקוס מקיליקיה נרס שנוראלי (1101-1173) מביא את האיכות הפואטית של מזמורי הכנסייה לרמה גבוהה יותר, ומעשיר אותם בדימויים חדשים. לשירו הלירי-אפי “ווחב ידסיו” (קינה על אדסה) יש ערך אמנותי מיוחד. נרס שנוראלי מילא תפקיד גדול בפיתוח הגרסיפיקציה הארמנית: לפניו היה רק ז’אנר מונו-קצב, אך הוא הציג חרוזים שונים, תחילה השתמש בשיטת האנשה, אשר שימשה מאוחר יותר באופן פעיל על ידי משוררים ארמנים בממדים עממיים. שִׁירָה.ז’אנרים חדשים התפתחו: אגדות, אודות, סיפורים, שיחות, ביוגרפיות. סופר בולט ומייסד האגדה של הסופר הארמני היה מחיטאר גוש (1130-1213). גוש הוא מחבר “קוד החוק”, המעיד על רמה גבוהה של תודעה משפטית ומוסרית. קוד החוק של מחיטאר גוש היה בשימוש עד המאה ה-19פאבוליסט ארמני אנוסף ורדן אייגקצי – היוצר של אגדות רבות, שילב את יצירותיו ב-“אגבסגירק”-(ספר השועל), שכלל מאוחר יותר אגדות עממיות ומתורגמות רבות אחרות. משלים, הסיפורים המחזקים מאת אייגקצי ספגו הומור וסאטירה של אנשים, שיקפו את הניגודים החברתיים של התקופה

מאות 13-16

הדף נמצא בפיתוח

פריק (נולד ב-1230/1240– נפטר בתחילת המאה ה-14) הניח את יסודות השירה במניעים חברתיים מודגשים למחאה נגד סדר עולמי לא צודק. הוא השאיר יותר מחמישים שירים שנכתבו בז’אנרים של קינה, הוראה ותלונה.נציגים בולטים של השירה הארמנית של ימי הביניים של המאה ה-14 הובאנאס ארזנקצי וקונסטנטין ארזנקצי, יחד עם נושאים דתיים מסורתיים, פיתחו מילים פילוסופיות ומדיטטיביות, הציגו מניעי אהבה גרידא וטענו אידיאלים הומניסטיים. צורתם של שירי אהבה עממיים – היירנס נוצרה גם בתקופה זו.בשירה, נושאי הנדודים, הגלות מפותחים, המבטאים כמיהתם של עמים לארץ מולדת. בהיותה התפשטה נרחבת בשירה העממית, היא תרמה ליצירת שירה פטריוטית, אידיאלים אזרחיים. נציג האמנות החילונית, התמלילן נהפט קוצ’ק מהמאה ה-16 הביא רגשות המאשרים חיים לשירה, שר אישה ושמחות עולמיות. בצורתם הלקונית של החרירים הפופולריים הוא ביטא את יופיו של העולם ואת נפש האדם, שהביטוי הגבוה ביותר שלהם הוא האהבה.הפרוזה ההיסטורית של המאות ה-13-16 מיוצגת על ידי שמותיהם של קיראקוס גנדזאקצי, ורדן פטמיך, סמבט גונדסטבל, סטפנוס אורבליאן, גריגור אקנצי, טובמה מטסופצי ורבים אחרים

סופרי תפוצות

הדף נמצא בפיתוח

ספרות ארמנית חדשה

החל מהמאה ה-16, הספרות מתפתחת בעיקר מחוץ לארמניה ההיסטורית. מרכזי חינוך והדפסת ספרים הוקמו בוונציה, קונסטנטינופול, רומא, אמסטרדם, מדרס, כלכותה ומקומות נוספים שבהם היו מושבות ארמניות. במאה ה-18 קהילת האבות הקדושים של המקהיטריסטים באי סנט לזרוס בוונציה מילאה תפקיד משמעותי בשימור ופיתוח התרבות הארמנית, הספרות, הדפוס, החינוך והמדע

17-18 מאות

הדף נמצא בפיתוח

בכתבי יד של המאות ה16-17נשתמרו כמה יצירות דרמטיות, והעתיקה שבהן היא הדרמה הארמנית הראשונה “מותו של הריפסימה הקדוש”, שהועלתה בבית הספר הארמני הקתולי של לבוב בשנת 1668.שיא התפתחות השירה הלירית של ימי הביניים וביטוין של מגמות חדשות הוא יצירותיו של המשורר ואשוג סאיאט-נובה, שיצר דוגמאות ייחודיות של שירת לירית אהבה (הוא כתב גם בגיאורגית ובטורקית). בשיריו הוא ביטא את חוויית האהבה חסרת האנוכיות, יצר אמצעים צבעוניים, אקספרסיביים לתיאור דמותו של האהוב. ההומניזם, הרוח, הלחימה על חירותו של הפרט והתנגדות לסביבה העמוסה, יופיים של שירים מזרחיים, בשילוב עם חדירה עמוקה לעולמו הפנימי של האדם, נותנים לנו סיבות להתייחס לשירתו כתופעה ייחודית בשירת ימי הביניים המאוחרים, והמחבר – קודמו של הרומנטיקה בשירה הארמנית והגאורגית

ספרות המאה 19

הדף נמצא בפיתוח

שירה עממית ואשור ייצגה ספרות בשפה מובנת לעם. מאז שנות ה-20 של המאה ה-20, הכתבים של מה שמכונה “תקופת המעבר” החלו ליצור שפה ספרותית ארמנית חדשה – אשחרהבאר.אישור הרומנטיקה ותחילת הספרות הארמנית החדשה קשור בשמו של המאיר והדמוקרטי חצ’טור אבוביאן. אבוביאן הותיר אחריו מורשת ספרותית עשירה בז’אנרים שונים. הוא כתב באשחרהבר. היצירה המפורסמת ביותר של אבוביאן היא הרומן “פצעי ארמניה”, המוקדש לאירועי 1826-1828, זמן סיפוח מזרח ארמניה לרוסיה.מייסד הדרמה הריאליסטית הארמנית החדשה היה גבריאל סונדוקיאן. במחזות “חטאבלה”, “פפו”, הטוהר והמוסר הרוחני של מעמד הפועלים מנוגדים לתאוות הבצע וחוסר המצפון של הבורגנות.צרנטס ורפי היו הסופרים שהביעו את רעיונות תנועת השחרור הלאומי של שנות ה-1870-1880, וכתבו בעיקר בז’אנר הרומן ההיסטורי. רפי הוא מחברם של יצירות רבות בז’אנרים שונים. הוא אמן יוצא מן הכלל באפוס מונומנטלי: הרומנים “דוד בק”, “פארויר הייקאזן” ויצירת מופת של רומן הפרוזה ההיסטורי הלאומי “סמבל”.ריאליזם ביקורתי הופך לכיוון המוביל בשנות ה-80 וה-90. תפילה של כותבי פרוזה כמו נר-דוס, מוראסן, הסופר והמחזאי אלכסנדר שירוואנזדה מתחילים ליצור את יצירות המופת שלהם בתקופה זו.יצירותיו של הובאנאס טומאניאן הידוע כ”משורר כל ארמני”, הפכו לסינתזה של הספרות הארמנית המסורתית של המאה ה-19 ושל השירה הקלאסית הארמנית. הוא שילב יצירת מילים עממיות עם ספרותיות, והביא איכות חדשה לשירה ולשפה הספרותית

ספרות המאה העשרים

הספרות הארמנית של תחילת המאה העשרים נבדלת על ידי קיומם בו זמנית של כמה כיוונים – ריאליזם, רומנטיקה, סמליות, אוונגרד, כמו גם מסומנת על ידי עליית השירה. השנים שלאחר המלחמה היו בסימן יצירות בז’אנר הרומן ההיסטורי. השירה הופכת לז’אנר המוביל, בעוד שהפרוזה מקבלת מאפיינים חדשים – מיניאטורה לירית, סיפור פסיכולוגי

ספרות תחילת המאה ה -20

הדף נמצא בפיתוח

משתתפי “ורנתון” ראו עצמם כיורשיו של המלומד-פילולוג הגדול, הרפורמטור של השיטה הפדגוגית הארמנית ומייסד הספרות הארמנית החדשה קאצאטור אבוויאן -וואירנטום-  המעגל הספרותי הזה הוא שהציב את וקטור התפתחות נוסף של הספרות הארמנית. בשנת 1916, הודות למאמציו של ולרי בריוסוב, פורסם במוסקבה הספר “שירת ארמניה מימי קדם ועד ימינו”. האנתולוגיה הציגה את התרגומים של היצירות העיקריות של הספרות הארמנית.לאחר הסובייטיזציה של ארמניה, החלו זמנים קשים בספרות הארמנית. חלק נכבד מהחברה, כמו גם בכל העולם, הוקסם מרעיונות המרקסיזם, שהשפיעו רבות על הזרימות הספרותיות והיה מסוכן מבחינת שימור המורשת הספרותית של הדורות הקודמים. הדמות המשמעותית ביותר בשירה הפרולטרית הייתה עגישה צ’רנטס. ב-1920 (שנת הסובייטיזציה של ארמניה), הוא הכריז על “מניפסט השלושה” – הצהרה נגד הספרות ה”בורגנית הובאנס טומיאן נפל גם הוא תחת פסק הדין החמור של קארינטס. “.. יצירותיו של צ’רנטס הן אוצר של ספרות עולמית. השיר “נער מתולתל”, שבו מתאר המשורר את עתידה היפה של ארמניה, הפך ליצירה סמלית שלו. דמותו של הילד הפכה לסמל של ארמניה החדשה.ספרות פרולטרית, המפארת את לנין, סטלין ורעיונות קומוניסטיים, הופיעה בפרסומים חוזרים רבים. בשנות השלושים החלו התקופות הקשות ביותר לספרות הארמנית. יצירותיהם של רפי, שאנט, כמו גם כל המשוררים והסופרים הקשורים לרעיונות מלחמת השחרור נאסרו.בסוף שנות ה-30 הפכו נושאי הקרב ההירואי, השלטון האוטוריטרי, נושא הבגידה והמסירות דחופים יותר ויותר. תמונות של לוחמים אמיצים מהעת העתיקה ומלכים-גנרלים הפכו לפופולריים ביותר באמנות. אז, בשנות ה-40, גרסת המסך של אגדת “אנאיט” של ע’זארוס אגאיין הופכת מסיפור קסום לרומן פרוזאי למדי על תככים ממלכתיים. ב-1951 פורסם הרומן ההיסטורי של דרניק דמירצ’יאן “ורדנק”. דמירצ’יאן לוקח את העלילה, שר חצ’אטור אבוביאן ב”פצעי ארמניה” – מאבקו של הלורד ורדאן ממיקוניאן נגד השליטה הפרסית

ספרות מתקופת מלחמת העולם השנייה ואחרי המלחמה

הדף נמצא בפיתוח

שנים שלאחר המלחמה היו מסומנות על ידי יצירות בז’אנר של רומן היסטורי, שירה פילוסופית, ז’אנרים של רומן חברתי, ספרות הרפתקאות פותחו באופן פעיל. בשנות ה-50 וה-60 הז’אנר המוביל היה השירה, במיוחד יצירותיו של הוהאנס שיראז, סילבה קפוטיקאן.שירו של פארויר סבק “מגדל הפעמונים הבלתי פוסק” (1959), יצירה לירית ואפית על רצח העם הארמני הוא אחת התופעות הבולטות בתקופה זו.בשנות ה-70 ז’אנר הסיפורים עובר התפתחויות חדשות – מיניאטורה לירית, סיפור פסיכולוגי. שנות ה-90 מאופיינות בחזון מקורי של העולם, חיפוש אחר אמצעי ביטוי לא שגרתיים, ריאליזם תיעודי של מיפוי המציאות, תשומת לב לעולמו הפנימי של האדם המודרני, מניעים נסתרים של התנהגותו. מחברים רבים הם קטגוריים בהתנתקותם ממסורות קלאסיות, ביישום השיטות החדשות ביותר לתיאור האדם והעולם

ספרות מודרנית

הדף נמצא בפיתוח

בסוף המאה ה-20, ארמניה התמודדה עם רעידת אדמה, תוצאות התמוטטות ברית המועצות, מלחמה, מצאה את עצמה במצור שקירב את תושבי המדינה למצב האסון התעשייתי. זה השפיע במובנים רבים גם על הספרות. נושא העולם הקריסה של הציוויליזציה בא לידי ביטוי הן בסיפורים עם פרנקה וריאליזם קשוח, והן ביצירות עם תכונות קסומות מסוימות. רגשות טאבו, תיאורי מצוקות החיים, סצנות נטורליסטיות – כל מה שהיה מיואש מאוד לאורך המאה ה-20, פרץ על הנייר בסוף המאה. הנושאים של הפרט הלא חיובי והפגוע היו רלוונטיים ודרשו על ידי החברה כפי שלא היה מעולם.זה קרה לאחר שנים של שליטה של ​​הסטנדרטים הסובייטיים בספרות, שהכחישה רגשות אנושיים חיים והאדירה את הגבורה ושיא השאיפות. בעוד שהספרות של המאה ה-20 הדגימה לקורא את הנקודה שאליה הוא או היא צריכים לשאוף, והשליכה את כל הרגשות האישיים, הספרות החדשה נענתה לצורך של הקורא לדבר על מה שמייסר אותו

לאחר השואה הארמנית, הארמנים היו מפוזרים בכל העולם. מדינות הפזורה השכנות הן איראן וסוריה, גאורגיה, רוסיה, מדינות אירופה – בעיקר יוון, צרפת ואיטליה, ואפילו רחוקות – ארצות הברית וארגנטינה. היו ניצולים ארמנים מהיאטאגן הטורקי בכל מקום. ביניהם היו יתומים רבים, שגודלו במקלטי צדקה. לאחר שמצאו עצמם רחוקים מאדמת אבותיהם, ניסו הארמנים לשמר את תרבותם ושפתם בכל הדרכים הנגישות. הם השתדלו לשמור על כתיבתם – הילדים לימדו את האלף-בית של מסרופ משאות תחילה במשפחות, ולאחר מכן, כשהפזורה הפכה למשפיעה יותר, הם פתחו בתי ספר של יום ראשון.הדור השני של ארמני התפוצות הפכו לנשאי שתי תרבויות: הם הותאמו במדינה שאליה הגיעו, וככל שניתן לא נותקו מהשורשים

ספרים על רצח העם הארמני

הדף נמצא בפיתוח

הנושא של שואת העם הארמני משתקף ביצירותיהם של סופרים, אמנים ויוצרי קולנוע. בין מחברי הספרים על רצח העם יש רבים שחיו אותו בעצמם. כך, בשנת 1918, פורסם בניו יורק ספרה של אורורה מרדיגניאן “ארמניה הרוסה”, שהפך לאחת העדויות התיעודיות הראשונות שפורסמו על עדי הראייה של רצח העם הארמני.הסופר הסובייטי המפורסם וארטקס טיויליליאן כתב את הספר “החיים מתחילים מחדש” המבוסס על חומר אוטוביוגרפי.בין המחברים צאצאים רבים של קורבנות וניצולים. אלו הן הסופרת ועורכת הדין פטהייה צטין מטורקיה (“סבתא שלי”), הסופרת אנטוניה ארסלן מאיטליה (“אחוזת העפרונים”).חשיבות רבה הם מחקריהם של מדענים מודרניים, היסטוריונים-חוקרים. בשנת 2004 פרסם ההיסטוריון הישראלי יאיר אורון את ספרו “אדישות בלתי מוסברת”. הציונות ורצח העם הארמני. בשנת 2008 פרסם העיתונאי הספרדי חוסה אנטוניו גוריארן ספר שכותרתו “ארמנים. רצח עם נשכח.פסגת הספרות שהוקדשה לרצח העם הארמני היה הרומן ההיסטורי “ארבעים יום של מוסא דאג” מאת הסופר האוסטרי פרנץ ורפל. ורפל מספר על ההגנה העצמית ההרואית של תושבי הכפרים הארמנים הממוקמים למרגלות מוסא דאג. הם לא צייתו להוראת השלטונות העות’מאניים לגירוש