איווטה מוקוצ’יאן ( נולדה ב-14 באוקטובר 1986) היא זמרת-יוצרת, דוגמנית ושחקנית ארמנית-גרמנייה. היא נולדה בירוואן, בארמניה הסובייטית, ועברה לגור בהמבורג, גרמניה, ב-1992. מוצ’וקיאן חזרה לארמניה ב-2009, נבחנה לעונה הרביעית של תחרות הכישרונות “האי סופרסטאר”, בה היא סיימה במקום החמישי. במהלך תקופה זו, היא למדה פיתוח קול בקונסרבטוריון קומיטאס של ירוואן. מוצ’וקיאן נבחנה לעונה השנייה של “זה וויס” גרמניה בשנת 2012.היא ייצגה את ארמניה באירוויזיון 2016 עם השיר “לוב וויף”, והגיעה למקום השביעי בגמר. את הבכורה הקולנועית שלה עשתה מוצ’וקיאן בסרט “לברוח או להתחתן” (עם השחקן הארמני מקרטיץ’ ארזומאניאן) באותה השנה, והמיני-אלבום הבכורה שלה, איבה וורסה, גם יצא בשנה זו. בסתיו 2016 מוקוצ’יאן שמשה כשופטת בעונה הראשונה של תוכנית השירה הארמנית “דפי אווראטסיל”, בה נבחר המופע שייצג את ארמניה בתחרות אירוויזיון 2017.מוקוצ’יאן וארם מפ3 הוציאו יחד את הסינגל “דשטרוב”, אשר זכה בשיר השנה לשנת 2017. השיר קדם לפרויקט משותף באותו השם, אשר זכה בפרס שיתוף הפעולה של השנה בטקס פרסי המוזיקה ארמניה-אירופה. מוקוצ’יאן הוציאה את האלבום “פולק ארמני”, גרסת סולו לפרויקט דשטרוב, ב-3 באוקטובר 2017. באותה שנה, היא גם כיכבה בסרט “דרך חלומנו”. ב-2018 זכתה מוקוצ’יאן בתואר הזמרת הטובה ביותר של השנה בארמניה

ראשית דרכה
מוקוצ’יאן נולדה ב-14 באוקטובר 1986 בירוואן, ארמניה (אז חלק מברית המועצות), שם התחילה ללמוד בגן ילדים משפחתה עברה לגרמניה ב-1992 לפני שהתחילה בית ספר. היא התחנכה בגרמניה, שם למדה בבית ספר קתולי בהמבורג מ-1998 עד 2006, ובגיל תיכון עבדה במשרה חלקית בתור מלצרית בבית קפה. מוקוצ’יאן חזרה לארמניה בשנת 2009 על פי עצת הוריה. היא למדה בקונסרבטוריון קומיטאס של ירוואן, ולא השלימה את לימודי העיצוב שהחלה קודם לכן בגרמניה. אחותה, מריאנה, היא סטייליסטית.

קריירה
2009-2014: האי סופרסטאר ו”דה וויס גרמניה”
בשנת 2009, מוקוצ’יאן נבחנה לעונה הרביעית של תחרות הכישרונות האי סופרסטאר (הגרסה הארמנית לתוכנית “פופ איידול” הבריטית), בה היא סיימה במקום החמישי. היא זכתה בפרס תגלית השנה בטקס פרסי ארמניה שנערך במוסקבה, והופיעה ברצועה בשפה הצרפתית “לאמור נה פאס דה לוי” באלבומו של הראפר הארמני אררט 93, אמלגיים (2010). מוקוצ’יאן הופיעה בשנה הבאה בתוכנית “פאראהנדס” (הגרסה הארמנית לסדרת הטלוויזיה הבריטית סטריקלי קום דאנסינג), בה הודחה לפני חצי-הגמר. באותה שנה, היא סיימה במקום השלישי בתחרות השירה הגרמנית “קולה של המבורג”.מוקוצ’יאן הופיעה במספר תוכניות אירוח ארמנים, כולל ב”אנציקלופדיית פופ” “הבה נתחיל מחדש”, “ערב המאה” ו”נמצא בחלום”, וגם הופיעה על השער המגזין “על סטייל” הארמני. היא השתתפה בעונה השנייה של “זה וויס גרמניה” ב-2012 (היא ביצעה את שירה של לורין, “עיפוריה”, באודישן שלה), ונבחרה על ידי חאווייר נאידו להיות חלק מהצוות שלו בעונה. מוקוצ’יאן הייתה המתחרה הזוכה מצוותו של נאידו בחלק השני של התחרות, בו המשתתפים שרו את השיר “מני ריברס to קרוס”.בדצמבר 2012, מגזין “על סטייל” מינה את מוקוצ’יאן בתור “הארמנית הסקסית ביותר”, והיא שוב הופיעה על שערו.חודש לאחר מכן, הופיעה מוקוצ’יאן בהופעת הסולו הראשונה שלה בירוואן, ושוב הופיעה על השער של “על סטייל”.

מוקוצ’יאן הוציאה את הסינגל, “פשוטה כמו פרח”, בליווי קליפ וידאו, באוקטובר 2015. באותו החודש, הטלוויזיה הציבורית הארמנית הודיעה שהיא תייצג את ארמניה באירוויזיון 2016 בסטוקהולם. השיר “לוב וויב” אשר הולחן על ידי לילית נוואדרדיאן ולבון נוואדרדיאן, למילים מאת מוקוצ’יאן וסטפני קרצ’פילד, נבחר בתור השיר הארמני בתחרות בפברואר 2016. מקוצ’יאן הוציאה את השיר בליווי קליפ במרץ 2016, ושוב הופיעה על השער של “על סטייל”. בנוסף לקריירה המוזיקלית שלה, מוקוצ’יאן כיכבה מול מקרטיץ’ ארזומאניאן בסרט ההרפתקה-הקומית “לברוח או להתחתן” בשנת 2016, וגם הקליטה את הפסקול של הסרט. במהלך עונת האירוויזיון, מוקוצ’יאן והצוות שלה חלקו מידע שוטף אודות התחרות וההכנות לה, באמצעות תוכנית הטלוויזיה “יומן האירוויזיון”, בערוץ א.מ.פ.ט.וי. התוכנית תוכננה במיוחד עבור מתחרי ארמניה באירוויזיון. ב-3 באפריל 2016 היא קידמה את “לוב וויב” כבחירת ארמניה באירוויזיון במסיבת טרום-אירוויזיון במוסקבה. אך בהופעה זו, היא שינתה את השורות הראשונות של השיר בהכרה בעימותים שהתרחשו באותה העת בנגורנו קרבאך, בין כוחות הרפובליקה העצמאית של ארצאך, בגיבוי הצבא הארמני, נגד אזרבייג’ן. היא שרה: “לכל לבבות שבורים אי שם. אני חושבת עליכם. אהבה צריכה להיות הדבר היחיד שחוצה את גבולותינו. התפילות שלי עם ארצאך”. בסופו של דבר, בגין העימותים המתמשכים, השתתפותה באירוע “קונצרט האירוויזיון” באפריל בוטלה.השיר “לוב וויב”, סיים במקום השביעי באירוויזיון, עם 249 נקודות. מוצ’וקיאן זכתה גם בתואר הטופ מודל הבאה של האירוויזיון, וזמרת הסולו הטובה ביותר של אירוויזיון 2016. במהלך חצי הגמר של האירוויזיון, במאי 2016, מוצ’וקיאן נראתה מניפה בדגל של הרפובליקה של ארצאך, ועוררה בכך מחלוקת, והתנגדות מצד התקשורת של אזרבייג’ן. רשות השידור האירופית (אי.ב.או.), אשר מנהלת את האירוויזיון, פרסמה הצהרה למחרת, וכינתה את התקרית “הפרה חמורה” של האיסור על מסרים פוליטיים בתחרות, והצהירה שיוטלו סנקציות על רשות השידור הארמנית: “כל הפרה נוספת של הכללים של אירוויזיון 2016 עלולה להוביל לפסילה מן האירוע של השנה או מכל מהדורה עתידית.” בתגובה, מוצ’יקיאן אמרה ” המחשבות שלי הן עם המולדת שלי. אני רוצה שיהיה שלום בכל מקום.”ביום של האירוויזיון, הופיע מטוס ליד בניין עריקסון גלוב בסטוקהולם, עם שלט ועליו ההודעה, “קרבאך ♥ איווטה”

2016-2017: איבה ורסה ודשרטוב
אחרי האירוויזיון, מוקוצ’יאן התארחה במספר תוכניות טלוויזיה ארמניות. ביוני 2016, האחיות מוקוצ’יאן השתתפו ב-סונר, פסטיבל קיץ בן שלושה ימים למוזיקה אלקטרונית בברצלונה. מוקוצ’יאן הייתה זמרת אורחת בפסטיבל הרחוב הארמני בלונדון ביולי 2016 (שם הופיעה עם שחקן הדודוק גוורג קרפטיאן), והיא הופיעה במופע סולו בהשקה מסע פרסום של עווקאבנק. היא מונתה כשגרירת ארמניה לבידור ב-19 בנובמבר 2016 בפרסי הבידור הפאן-ארמנים בתיאטרון מיקרוסופט בלוס אנג’לס, שם היא ביצעה את “לוב וויב” וכן סינגל חדש שלה, “אמנה” הסינגל, אשר מוקוצ’יאן מתארת כשיר על נשים והטרנספורמציה שלהן, המאבקים הפנימיים והערכים שלהן, יצא חמישה ימים מאוחר יותר. הקליפ של השיר יצא באפריל 2017. מוקוצ’יאן הפיקה את השיר בעצמה. היא הייתה שופטת בעונה הראשונה של התוכנית “דפי אוורטסיל”(“אל האירוויזיון”), סדרת הטלוויזיה בה נבחר השיר הארמני לאירוויזיון 2017. המתחרה האחרון שלה, ואהה אלכסניאן, סיים בתחרות במקום החמישי, עם 48 נקודות.וצ’וקיאן הוציאה את המיני-אלבום הראשון שלה, איבה ורסה (תערובת של סגנונות, כולל פאנק ו-אר ענד בי), ב-25 בדצמבר 2016, וביצעה אותו בהופעה בקניון גן דאלמה בירוואן. היא הצטלמה לסט צילומים למגזין הארמני Oriflame בינואר 2017, ואף הופיעה על שערו. מוקוצ’יאן ו ארם מפ3 הוציאו יחד סינגל, “דשטרוב” חודש לאחר מכן, אשר זכה בתואר שיר השנה בפרסי ארמניה טי.וי. היא הייתה הדוברת הארמנית בגמר של אירוויזיון 2017 בחודש מאי והופיעה כאורחת מיוחדת בתוכנית האירוח המוזיקלית בנפיס. מוקוצ’יאן הודיעה על פרויקט מוזיקה מסורתית עם ארם מפ3, גם בשם “דשטרוב”, המבוסס על הסינגל שהוציאו השניים קודם לכן. ב-10 ביוני, הם ביצעו את השירים בהופעה. הפרויקט זכה בפרס שיתוף הפעולה הטוב ביותר של השנה בטקס פרסי המוזיקה ארמניה-אירופה, בו מוצ’וקיאן זכתה להכרה בתור “הדיווה של הפופ הארמני”. ב-21 ביוני, היא הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה על שיר חדש בליווי קליפ (“היאסטאן ג’אן”); הקליפ שותף לראשונה כעבור חמישה ימים. באותו חודש, מוצ’וקיאן, יחד עם זמרים ארמנים ידועים אחרים, הוציאה סינגל בשם “דה-ג’פטה” שהכנסותיו מוקדשים לילדים חולי סרטן.הזמרת הודיעה על השתתפותה בסרט “הדרך לחלומנו”, יחד עם מהר מקרצ’יאן וארקה מנוקיאן, באוגוסט 2017; הסרט יצא ב-19 דצמבר. היא אמרה על קריירת המשחק שלה, “התאהבתי במשחק, בגילום דמויות שונות”, וציינה כמה שפר מזלה לעבוד לצד שחקנים כישרוניים כל כך. מוקוצ’יאן הופיעה עם הסינגל החדש שלה, “דפי מור אירקנוטיון”, בתחרות היופי מיס ארמניה ב-24 בספטמבר. היא הוציאה את הקליפ לשיר ביוטוב למחרת. השיר הפך לשיר הסלוגן של עווקאבנק. באוקטובר, מוקוצ’יאן זכתה בשלוש מועמדויות בפרסי המוזיקה “דאף באמה” של גרמניה.אלבום סולו הבכורה שלה, “פולק ארמני” (גרסאות הסולו לשירים מפרויקט דשטרוב), יצא בחודש זה. מוקוצ’יאן הייתה אורחת מיוחדת בתוכנית “דה וויס” ב-13 באוקטובר, בה היא שרה את השיר “ראנינג” של נאוטי בוי. ב-26 באוקטובר היא הופיעה בפרסי ניו בודי בברלין. ב-11 נובמבר, היא ואחותה השיקו את המותג “מוצ’וקיאן” שלהן במרכז הקניות מייד.

2018–הווה
בינואר, מוצ’וקיאן הייתה אחת משופטי תחרות האירוויזיון של צ’כיה, וכן בתחרות הצרפתית, בהן נבחרו השירים של אותן המדינות לאירוויזיון 2018. באותו החודש, היא הודיעה על שיר חדש, שהקליפ שלו שודר לראשונה ב-1 בפברואר וכותרתו “סירהרוול אם קז”. שלושה ימים מאוחר יותר השיר נהיה זמין להורדה דיגיטלית ב – iTunes בתור סינגל. בפברואר, מוצ’וקיאן התחילה פרויקט מוזיקלי בדרום אפריקה, אשר מתוכנן לצאת לפני תום השנה. בינתיים, היא הופיעה בשני מופעי סולו בדובאי במרץ ובאפריל. היא גם הופיעה בפרסי המוזיקה Swallow, הנערכים מטעם משרד התרבות הארמני, ב-31 במרץ 2018, ואף זכתה באחד הפרסים הגדולים – הזמרת הטובה ביותר של השנה. הייתה לה הופעה יחד עם להקתה במרץ במועדון קאמי בירוואן,ביום האישה הארמני, היא הייתה אורחת של כבוד של האירועים שנערכו בקניון ריו, וכן של תוכנית הערב בטלוויזיה, “ערב אזויאן”.במהלך המחאות בארמניה של 2018 (הנקראים גם “מהפכת הקטיפה”, סדרת אירועים אנטי-ממשלתיים שהובילו לפרישתו של נשיא המדינה סרז’ סרקזיאן), מוצ’יקיאן תמכה במפגינים, וביומיים של הבחירות היא הופיעה בכיכר הרפובליקה בירוואן, וערכה יחד עם הזמרת סונה, ועם עארה מרטירוסיאן, הופעה ציבורית ב-31 במאי 2018.בקיץ 2018 הוציאה מוצ’יקיאן אלבום שיתופי פעולה עם המפיק נארק מטס הייק