אומנויות יפות בימי הביניים: ציור פרסקו

אומנויות יפות בימי הביניים: ציור פרסקו
לאימוץ הנצרות כדת המדינה של ארמניה בשנת 301 הייתה חשיבות עליונה להמשך פיתוח ההיסטוריה והתרבות של האומה הארמנית. מאז המאה הרביעית מתחיל שלב חדש בתולדות התרבות הארמנית המסמן את תחילתה של האמנות הארמנית מימי הביניים.כמה שברי ציור פרסקו מתוארכים לתקופה ההלניסטית והם נמצאו בבירת ארמניה העתיקה, ארטשאט.השברים המוקדמים ביותר שנשמרו על פרסקו ארמני, מתוארכים למאות 5-7 (כנסיית פוגוס-פטרוס בירוואן, יררויק, בזיליקת קסח, למבטאוונק, ארוכוונק). מהציור המונומנטלי מימי הביניים הארמני של המאות 10–11 נשמרו רק שברי פרסקו.במנזר טטב נשמר הציור של חלק מסצנת השיפוט האחרון (ראשית המאה העשירית), אשר בהרכבו קרוב לאנדרטאות מערב אירופה. במנזר גנדבנק (נבנה בשנת 914), הממוקם באזור ויוט דזור, נשמרו שברי ציורי קיר עם תמונות של הילה של ישו באפסיס, דמויות הבתולה היושבת והקדוש האלמוני (שצוירו על ידי אגישי).במסכת “על איקונוקלזמה” מאת המאה 6-7 הסופר ורטאנס קרטוך מופיעים הסצינות המתוארות במקדשים. בפרט ניתן מידע על קיומה של נצרות קדומה של ציורי קיר, המתארים את סנט גרגורי המאיר, סנט הריפסיים, סנט גאיין, בארמניה.יש ציורי קיר משומרים בחלקם בקתדרלה (שנבנתה בשנת 1001) בבירת ארמניה מימי הביניים – העיר אני, כמו גם בכנסיית הצלב הקדוש (שנבנתה בשנים 915-921) על האי אכטמר, על קירות שמתוארים סיפורם של אדם וחוה, דמויות השליחים והקדושים, סצינות אוונגליסטיות אחרות. ציורי קיר של המאה ה 12 באכטלה, שברי ציורי קיר של המאה 13 בכנסיית באחאטאגקה ב אני, כמו גם אלה בכנסיית טיגרן הוננצ וב דדיוונק. בין ציורי הקיר של המאה ה- 14, ציורים במנזר חגפט הם בעלי ערך מיוחד.בציורי הכנסייה הארמנית נשמר אחד המחזורים השלמים המוקדמים ביותר של ההרכב “פסק הדין האחרון”. ניתוח הציורים הארמניים המוקדמים בערוך, טאלין, למבט וקוש מוכיח את קיומה של מערכת עיטור שכבר התפתחה כבר במאה השביעית, שהגיעה לשיאה הגדול ביותר במאה העשירית