האחפט הוא מנזר מתפקד בכפר בעל אותו שם בצפון ארמניה, 10 ק”מ מהעיר אלאברדי. מנזר חגפט הוא אנדרטה משמעותית לתכנון עירוני של ארמניה מימי הביניים, והוא נבדל על ידי האחידות והקומפקטיות של מתווה אסימטרי שלו, צללית יפה על השטח ההררי. מנזר חגפט וסנאחין נכלל ברשימת אתרי מורשת עולמית של אונסק”ו בשנת 1996.המנזר ממוקם על מישור קטן המוקף בערוצים
הִיסטוֹרִיָה
נוסד בשנת 976 תחת אשוט השלישי הרחום . המלכה חוסרובנוש מילאה תפקיד משמעותי בהקמת המנזר. במאות ה- 10-13, זה היה אחד ממרכזי התרבות הרוחנית של ארמניה, נחלה נזירית גדולה עם אדמה רחבה. מהמחצית השנייה של המאה ה- 12, הפכה חגפט למרכז הרוחני והדתי של ממלכת לורי. קבר משפחת המלוכה של לורי בגראטידים – הקיוריקידים – הועבר לכאן מסנהין השכנה. בשנת 1081 הוסמך הבגמון הארמני של אני ושיראק ברסגה בגטפט לדרגת קתוליקוס, מה שמעיד על המשמעות הכלל-ארמנית של המנזר. מאז סוף המאה ה -11, פשטו על לורי (טשיר-דזורגט), כמו ארמניה כולה, על ידי הטורקים הסלג’וקיים, בשנת 1105 נשדדו המנזרים חגפט וסנאחין על ידי האמיר קזיל, ובשנת 1118 נפלה הממלכה. . שטחה של תשיר-דזורגט שוחרר מהסלג’וקים וסופח לג’ורג’יה על ידי דוד הבנאי. מהמחצית השנייה של המאה ה- 12, חגפט השתייך למשפחות הנסיכות הארמניות של ארצרוני, אז זכריאן . במאות ה -15 וה -17 נחלשה השפעתו של שבט הזקריאן, מעתה נותרו המלכים (“פארון-טרה”) במנזר, תוך שילוב של עוצמה נסיכותית ורוחנית. במהלך המאות ה-17-18, עקב ההתקפות התכופות של הלזגינים, נאלצו הפרימטים של הגפת להישאר בטיפליס. במחצית השנייה של המאה ה -18 התגורר במנזר המשורר המפורסם סיאט-נובה מספר שנים. בשלהי ימי הביניים חלקיה של הכנסייה הארמנית בשטח גרוזיה, אימרטי, אבחזיה, בורכלו וקסח, מלבד סנהין, היו כפופים לארכיבישוף חגפט. בשנים 1822-1826, עקב החמרת היחסים בין רוסיה לאיראן, עבר קתוליקוס יפרם הראשון מאכמיאדזין לחגפט. לאחר סיפוח מזרח ארמניה לרוסיה, המנזר הפך למרכז הרוחני של סומיט וקאסאק עם אדמות עצומות, כפרים וכו ‘. בתחילת המאה העשרים התפטר חגפט, לאחר שאיבד את מרבית רכושו. הוא נפתח מחדש תחת קתוליקוס ווזגן הראשון, וכיום הוא מנזר מתפקד.מתחם מנזר
כנסיית סורב נשאן (השלט הקדוש, 972-991, 1016) עם נרטקס (1185, 1209), המבנה העתיק ביותר שנותר בחיים של המנזר, הוקמה על ידי המלכה חוסרובאנוש, אשתו של המלך הארמני אשוט השלישי בגרטוני. הוא האמין שראש בניית כנסיית סורב נשאן היה האדריכל טרדאט. פנים המקדש הוא אולם כיפות מלכותי. שברים של ציורי הקיר בתחילת המאה ה -13 במזבח שרדו; ציורי הקיר מכילים כתובות ארמניות וגרוזיות. בחזית המזרחית יש תמונה פיסולית של בני אשר – סמבט וקיוריקה, כשהם מחזיקים בידם דגם של המקדש. כיסוי הראש של קיוריקה דומה למיטרה , והטורבן של סמבט הוא ריגליה ערבית המציגה את זכותו לכס המלך כסמ”ש. בשנת 1313 נוצר ציור הקיר הצפוני בהכוונתו של פוליטיקאי בולט, פארון סדן. במקביל, דיוקן של בנו של סאדון חוטלובוגה צויר על הקיר הדרומי. ערב כנסיית סורב נשאן ישנה ז’מטון (מבוא), שנבנה בשנת 1185 ומשמש ככספת הקבורה של הקיוריקנים. בשנת 1223 הוקף מתחם המנזר של חגפט, בפקודת איוונה זכריאן, בחומות מבצר עם מגדלים. זה כלל
כנסיית סורב גריגור לוסאבוריץ ‘(סנט גרגורי המאיר), שנבנתה בשנת 1005 ונבנתה מחדש בשנת 1211
כנסיית כיפה קטנה של סורב אסטוואצצין או חתונאשן, שנבנתה בשנת 1025
דוד אמזספה – אולם מרווח עם 4 עמודים, הגדול מסוגו בארמניה, שנבנה בשנת 1257
קבר שבט האוקניאנטים עם קפלות שהוכתרו בחצ’קרים, ביניהם אמנפרקיץ ‘בולט בהוצאה להורג (כל הגואל, 1273)
מחסן ספרים של אמצע המאה ה- 11, ונבנה מחדש בשנים 1258-1262
בית זיקוק לאמצע המאה ה- 13
מגדל פעמונים מנותק בן שלוש קומות (1245) ובו פעמון רוטונדה בעל שבע צדדים שימש מודל למגדלי פעמונים מאוחרים יותר, למשל בקארס.במאות 11-15, הסקריפטוריום ובית הספר שהוקם בהגפט במאה העשירית על ידי המנזר הראשון של המנזר, הסופר המפורסם ורדפט שמעון, זכו לפופולריות רחבה בארמניה. דמויות מצטיינות של מדע ותרבות ארמניים הובנס אימאסטאסר, סמואל אנטסי, ארמיה אנדרוויק, דייויד קוביירצי, הובנס ירזנקאצי ואחרים לימדו כאן דקדוק, רטוריקה, פילוסופיה, תיאולוגיה, מוסיקה וכו ‘. במנזר לא רק נוצרו כתבי יד אלא גם עבודות טקסטואליות משוחזרות, ובמיוחד נחקרו התהילים ו”ההכרזה ותורת המסתורין “של סיריל הראשון מירושלים. חגפט התפרסם בזכות בית הספר למיניאטוריסטים שלו; האנדרטה המיניאטורית המפורסמת “הבשורה חגפט” (1211) נוצרה כאן.במאה ה -11 נבנתה ספרייה במנזר ליד כנסיית סורב נשאן, שהפכה לאוסף העשיר ביותר של כתבי יד מימי הביניים הארמנים; מאוחר יותר, לשימורם רב יותר, הם הועברו למערות סמוכות, שם הוסדרו חדרי קריאה. הבשורה המוגנית המפורסמת (כיום במתנאדראן) נשמרה בהגפת. בין כתבי היד שאבדו, “קוטוק” (אגדות מנזר הגתפט) היה בעל ערך מיוחד; מוזכר עותק של התנ”ך משנת 951. בשנת 1931 הובאו מהגפת לירוואן 12 כתבי יד בלבד, אחרים נחשבים אבודים.מאחורי גדר המנזר ישנה קפלה קטנה מהמאה ה -13, מעיין אדריכלי מרהיב (המאה ה -13). האנדרטאות של חגפט נבדלות בקומפקטיות, בחומרת הצורות, בחן של כמה פרטים דקורטיביים, בכושר ההמצאה של פתרונות לחלל ולמבנים.ולמעשה באמצע בין הגתפט לסנאחין, יש מבצר מעניין בשם קיאנברד או הגפת סורב נשן, שנבנה במאה ה- 13