קולנוע

היסטוריה של קולנוע ארמני

תקופה של סרטים האילמים

התחלת המאה-20 הסרט היה צולם על סליל סרט

הדף נמצא בפיתוח

ב1907 הסרט הראשון היה הלוויה של קתוליקוס מקרטיצ’ חרימיאן.במלחמת העולם הראשונה כרוניקלים צולמו פרקים נפרדים של הלחימה בחזית הקווקזית, אירועים טרגיים של רצח העם הארמני אשר בוצע על ידי השלטון הטורקי, צילומים של פינוי ארמנים לכיוון רוסיה.ב1918 הבימאי קולנוע פרסטיאני י.נ. על פי סצנריום של פאפאזיאן ולקקה הציג גירסת מסך של רומן “נמוס”(הסרט יצא תחת כותרת “מחויב בשבועה,, באולם הסרטים של חאנזונקוב א.א.ב1920  הצלם למברג א.ג’. לקח אירועיים קשורים למוסד ברית המועצות בארמניה.כמה מהחומרים האלו נלקחו כבסיס לסרט -הכניסה של הצבא האדום לירוואן

הולדת של הקולנוע הארמני

הדף נמצא בפיתוח

המבנה והתפתחות של קולנוע לאומי מותנה בעזרת קשרים של מאסטרים עם דמויות של סינמטוגרפיה מארצות אחרות של ברית המועצות.צלמים קולנוע ארמנים שאפו באופן יצירתי חדשניות של סרגיי אייזנשטיין, וסבולוד פודובקין, אלקסנדר דובצ’נקו  גם מחקרים שלהם סייעו להתפתחות הקולנוע.קבוצה גדולה של שחקני תיאטרון וסופרים עבדו בקולנוע ארמני.נסיבות האלו במצבים של צמיחה כללית של תרבות לאומי מובילה להצלחה משמעותית של קולנוע לאומי.באפריל 1924 מעבדת קולנוע היה מאורגן בירוואן. מבוססת על מעבדה הזה (יותר מאוחר אולפן סרטים “ארמנפילם” בשם ה. באק –נאזארוב ) ב1924   נוצרה דוגמה ראשונה של אומנות קולנוע לאומי של ברה”מ, זה היה סרט תיעודי ארמניה הסובייטית

הופעת סרט קול

תקופה בין המלחמות ומלחמת העולם השנייה

הדף נמצא בפיתוח

רובן מאמוליאן המנהל תיאטרון וקולנוע היה בימאי הראשון של הרבה הצגות מאת יוג’ין או’ניל.הוא עבד בהוליווד מסוף שנות ה1920.בסרטים שלו שחקנים כמו מרקן דיקריך,גרטה גרבן,מוריס צ’ווליאר נוצצים.בהיסטוריה של ארמניה שנת 1935 היה מסומן כהופעת סרטי קול.סרט הראשון היה “פאפו”(מבוסס על הצגה של גבריאל סונדוקיאן,1935, הבימאי בר-נזרוב ,הליריקה של יאגישה ציארנצי,מוזיקה של אריק חציטוריאן) נכלל לקרן הזהב אומנות הקולנוע רב-לאומי בברית המועצות.מסתכם התפתחות הקולנוע ארמני ופטח דף חדש בהיסטוריה ומסמן תקופה “יותר בוגרת” בשיתוף פעולה בין הקולנוע וענפים אחרים של אומנות

בחלק השני של 1930 היו מיוצרים בעיקר סרטי היסטוריה ומהפכה.יש לציין שהכי מפורסם היה הסרט “זנגזור” של בק-נזרוב(1938).במלחמת העולם השנייה נוצרו סרטים עלילתיים קצרים כמו “בת” (1942), הבימאי בק- נזרוב, “אישתו של השומר”,(1943) הבימאי ברחודריאן. ב1944 בק-נזרוב סיים את עבודתו על הסרט היסטורי “דוד בק” שהיה חדור באהבת המולדת

התקופה אחרי מלחמה

הדף נמצא בפיתוח

ב1956 הבמאי היארטיאן ביצע גרסת מסך של שירוונזאדה דרמה “לכבוד” 1956 וב1960 הוא הפעיל אפוס היסטורי “קשת בענן צפוני” עם שמירה מסורת הכי טובה של אומנות לאומי ריאליסטית.בקרב הסרטי מוזיקה היו”הלב שר,(1958 הבמאי מליק אבקיאן,מככב אץמץ אודיאן) ו”שיר של אהבה ראשונה “(1958 הבמאי יורי ירזינקיאן ולאירט ואכ’ארשיאן).בין בסרטים הכי מוצלחים של השנים האלו היה קומדיה קצרה “שור הזהב” (1956 הבמאי הקוביאן).הבמאים כמו מלאיאן ומרקריאן הופיעו לראשונה בעזרת הקומדיה באורך מלא “בחורים בלהקה” (1960) ,בנוי על חומר היסטורי-מהפכני.סרט קצר “טז’בז’יק” (1962) היה גם מוצלח כהופעה ראשונה של במאי ארמן מנריאן.בשנת 1960 יצאו סרטים מפורסמים של סרגי פאראז’אנוב “צללים של קדמונים נשכחים (1964) ,”צבע של רימון”(1968)

חקירות של -סרט חדש

הדף נמצא בפיתוח

הבמאי הנריך מלאיאן הציג סרט “משולש” (1967). אחד הסרטים הכי טובים של השנים האלו סיפור על אחדות האם. סרט של מלאיאן “אנחנו וההרים שלנו” (מבוסס על הרנט מטווסיאן רומן,1970 ) היה מקודש לאנשים עם אחריות גדול כלפי כול מה שקורה מסביב.ביטוי ייחודי של הבמאי בסרט “אב” (1972) היה מודגש במיוחלד בסוף.בסרט “נהפט” (על ידי ה. קוצ’אריאן (1977) הבמאי יצר דמות סמלי של הולדה מחדש האם ארמני אחרי האסון נוראי של ג’נוסיד (רצח עם). דמות פויטית של הסרט, חזרה דרמטי מסובכת לארץ של דמות הראשית והאם הפיכה התפרסמות גדולה לסרט הזה.”סטירה” (מבוסס על סיפור של ב.טוטובנץ ,1980) מלאיאן מגלה נושא של אהבה מרוממת.בעבודות של קולנוענים צעירים הנושאים מודרנים יותר ויותר מתפתחים.בסרט פיוטי האדם מ”אולימפוס” (1975, בבימויו של דמיטרי קוסאיאן) סיפור של בן אדם תמהוני מתאמץ ביצירתיות שלא מובן לאנשים.הסרט “פו,בפרשת דרכים” (1975 בבימויו של גבורגיאן) סיפר על יחסי אנשים שמתפתחים במהלך תהליך העבודה בסיגנון דוקומנטרי.הצדים שונים של חיים מודרנים מוצג בסרט “שמהת מאחורי 7 הרים (1990 בבימויו של אחיבביאן) זה סיפור על עובדים תקופתיים שנוסעים לארצות רחוקות להרוויח כסף ותקנים המוסריים שלהם.”טיול לבית נופש” ( 1981 בבימויו הראפטיאן) הסרט על מוסר העבודה של העובד המודרני,כאשר “מכניקה של עושר” (1982, על ידי הובקימיאן) מראה דרכי בני אנוש להתגבר עם בדידות

התפתחות של ז'אנרים של קולנועה ארמני

הדף נמצא בפיתוח

ז’אנרים של היסטורי-מהפכני מגיעים להישגים נוספים. הסרט “מגרש מס.011″ (1979 בבימויו של ואכיארשיאן) מספר על פרופסור ומהפכני ס.ספנדריאן העמית של לנינ. סרט ” למות על הסוס” (1980 בבימויו של מליק אוגיאן) זה על מלחמה אזרחי,הגיבור גאי(הייק בג’שקנץ).מבוסס על ס.קנזאדיאן רומן “מכיטר ספרפט” בבימויו של י.קיוסאיאן הפיק סרט היסטורי “כוכב של תקווה”(1979) הסרט על קשר חברתי בין רוסים וארמנים.נושא של מלחמת העולם השנייה מגלה “טארט ענבים ” (1974 בבימויו הובהניסיאן) וסרט “שיר של ימים שעברו” (1982ת בבימויו של אלברט מכיטריאן) מספר על אומץ וגיבורה של אנשים בברית המועצות.ז’אנר קומדי ממשיך לתפתח.הסרט “גברים” 1973 בבימויו של קיוסאיאן).”זכיה גדולה”(1981 בבימויו של מכיטריאן) נבנה בסיגנון מודרני.עבודות שמבוססות על קלסיקה ארמני ממשיכה.עבודות של תומניאן, סונדוקיאן, מ.ארמן ,שרבנזדה. מאז 1970 אולפן “ארמנפילם” צילם סרטים לטלויזיה באופן שיטתי

סרטים תיעדיים

הדף נמצא בפיתוח

סרטיים תיעודיים התפתחו בסוף שנות ה-20. החל 1929 שיחרור תקופתי של יומן החדשות התחיל.מאמרים מדעיים ותיעודיים וחקירות היו מוקדשים לענפים שונים של כלכלה, לאומי,תרבות וחינוך.ב1931 סרט תיעודי “ארץ נאירי” מוקדש ליום העשרי של הקמת ברית המועצות בארמניה. בזמן המלחמת השניה סרטים תיעודיים בארמניה הופקדו ליצירת כרוניקה של שנות המלחמה. כמה סיפוריים של כרוניקה יותר מאוחר השתמשו  במאמרים של הסרטים.ביום השנה ה-25 של ברית המועצות סרט תיעודי קצר “ארץ מוצא” יצא. גורל של אם ארמני קיבל ביטוי פואטי בסרט. בתוך סרטים תיעודיים משמעותיים של שנות 1950 אנחנו יכולים לציין “תקופה של המאה ושנים” (1956,במאי איסהקיין), “יגישה צ’ארנץ” (1957, במאי מרגריאן),”אדריכלות של ארמניה (1958, במאי היקזיאן).בשנות 1960 ו1970 סרטיים תיעודיים הגיעו להישגים משמעותיים.   סופרים שלהם התאמצו להציג חיים ארמניים באופן כולל, בנוסף להישגיים תעשיתיים,מדעיים ,תרבותיים.הרבה סרטים ארמנים מוקדשים לאומנות ארמני