•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

אמנות של התיאטרון הארמני

“תיאטרון! האם אתם אוהבים את התיאטרון כפי שאני אוהב אותו, כלומר עם כל כוחות הנשמה, עם כל ההתלהבות, עם כל הטירוף הצעיר, חמדן ונלהב? או, עדיף להגיד, האם אתם מסוגלים לא לאהוב את התיאטרון יותר מכל דבר אחר? אכן, האם לא מרוכזים בו את כל הקסמים והפיתויים של האמנות הגבוהה?” ויסריון בלינסקי. חלומות ספרותיים. אלגיה בפרוזה “

תיאטרון ארמניה העתיקה

הדף נמצא בפיתוח

את יסוד התיאטרון הלאומי הארמני הניח בנו של טיגראן השני – הצאר ארטוואזד השני. לפני שלטונו,  בעיר ארטשאט היו מביימים טרגדיות וקומדיות של סופרים יוונים אך עם תחילת שלטונו, בשנת 53 לפני הספירה,  נוצר תיאטרון ארמני. פלוטארך  סיפר על כך בפרק הבא: ארטוואזד השני והמלך הפרטי אורוד השני, שביקר אותו, חגגו את הניצחון על המפקד הרומאי קרסוס בקרב קאראהה בארמון המלכותי של ארטשאט. הם צפו בטרגדיה של יוריפידס “The Bacchae”, כאשר ברגע זה רץ סאטרק הסילקוס הפרטי למסדרון והשליך לאולם את ראשו הכרות של קרסוס, אשר נשלח משדה הקרב

תיאטרון ימי הביניים

התיאטרון היה סמל אמנותי חי של החיים העירוניים מימי הביניים הן במערב אירופה והן במערב אסיה – ערש הפיאודליזם המוקדם. בסוף העת העתיקה ועם שחר הציוויליזציה הנוצרית, ארמניה הייתה ממוקמת באזור תרבותי עצום שקם בצומת הדרכים של מזרח ומערב. עם היעלמותו של התיאטרון הקלאסי העתיק בארצות מערב אסיה,

בסוף העת העתיקה ועם שחר הציוויליזציה הנוצרית, ארמניה הייתה ממוקמת באזור תרבותי עצום שקם בצומת הדרכים של מזרח ומערב. עם היעלמותו של התיאטרון הקלאסי העתיק בארצות מערב אסיה, הופיע סוג חדש של אמנות התיאטרון, שלימים נקראה “תיאטרון ימי הביניים”. אמנות הזאת חוזרת לשני מקורות – לשורה הראשונית של מסורות תיאטרון עתיקות מאוחרות והמחזה, השיר והפולקלור האפי של מערב אסיה

תיאטרון ארמני. זמן חדש

הדף נמצא בפיתוח

ראוי לציין כי ההפקה הראשונה של א.ס. “אוי מן השחור” של גריבידוב, בו השתתף הסופר עצמו, הוצג באריבן בדצמבר 1827. כבר בשנות ה -20 של המאה העשרים נוצרו המופעים הראשונים של בית הספר לחובבים הארמניים בסמינר הארמני טיפליס של אלמדריאן ובקרסובזר (כיום בלוגורסק).אירוע חשוב היה הקמת תיאטרון בטיפליס על ידי ג’י שרמזניאן בשנת 1836 . שם של התיאטרון “שרמזניאן דרבאס”, בו הועלתה בשנת 1842 הקומדיה שלו “תיאור כמה מעשים של הבישוף קרפט”, שמתחה ביקורת על אנשי הדת, הסוחרים והפקידים

תיאטרון ארמני. המאה ה 20

הדף נמצא בפיתוח

שחקני תיאטרון ארמנים רבים הושפעו מאוד מעבודתו של פטרוס אדמיין, שהוכר כשחקן המלט הטוב ביותר במחצית השנייה של המאה ה -19. בינם היה גם שחקן והראם פפזיאן  אשר נולד בעיר קונסטנטינופול (כמו אדמיין) ואז למד קודם בוונציה ולאחר מכן באקדמיה לאומנויות במילאנו. פפאזיאן שיחק בלהקות של שחקנים איטלקיים מפורסמים כמו אלינור דוזה, ארמט נובלי וארמטה זקוני.בין השנים 1907-1922 עבד מדי פעם בלהקות הארמניות של קונסטנטינופול. השחקן הופיע בערים של בולגריה, אלבניה, מקדוניה, תראקיה ובערים באקו וטיפליס

תיאטרון היום

הדף נמצא בפיתוח

טקס חלוקת פרס ארטוואזד לשנת התיאטרון מתקיים באופן מסורתי ב27- במרץ, ביום התיאטרון הבינלאומי. מאז התווספו התמנויות חדשות מדי שנה. בתחילה, טקס הענקת הפרסים נערך במעגל צר של אנשי התיאטרון, אך בשנים האחרונות זה נערך בקנה מידה רחב יותר ובצורה גרנדיוזית